Tuesday, March 15, 2011

Terima kasih, Tun!

Aku tak suka politik. Semua yang ada dalam politik bagi aku semuanya kotor. Penuh propaganda, konspirasi, tikam belakang, tipu helah, caci-maki, kutuk mengutuk dan fitnah-memfitnah. Makanya, aku tak akan melibatkan diri pun dalam bidang-bidang dan hal-hal yang berkaitan dengan politik.

Cuma, aku sangat mengagumi seorang tokoh hebat yang banyak berjasa dalam membangunkan, memajukan dan menstabilkan Malaysia hingga menjadi seperti Malaysia sekarang. Keperibadian, keberanian dan kebijaksanaannya memang sangat dikenali dan dikagumi dunia. Tapi, bila ramai pula yang mengutuk, mencaci, menabur fitnah dan sengaja mencari salahnya kemudian disebarkan pula kepada orang ramai dengan niat untuk merosakkan imej dan mencalarkan reputasi beliau, aku rasa itu sangat jahat dan tidak bertamadun. Lagi-lagi bila yang terlibat pula kebanyakannya orang Melayu yang beragama Islam. Sibuk mencari salah orang lain, macamlah diri sendiri sudah sempurna. Mereka tak fikir pula dosa yang mereka tanggung dengan menyebarkan dan mewar-warkan keburukan seseorang yang belum tentu lagi betulnya kepada orang lain, ya?

Tun Mahathir dah banyak berjasa terhadap Malaysia dan rakyatnya. Masalahnya, Melayu memang mudah lupa. Kadangkala disebabkan satu kesalahan saja, 1000 kebaikan yang lalu semuanya terpadam begitu saja. Sesekali berterima kasihlah dengan apa yang telah beliau lakukan terhadap Malaysia.  Tak ada manusia yang sempurna tetapi mencampur adukkan hal peribadi beliau dengan jasa beliau terhadap negara adalah sangat tidak rasional sebab dua perkara tersebut berada dalam konteks yang sangat berbeza. Hal peribadi masing-masing adalah urusan masing-masing. Kenapa nak tambah dosa sendiri dengan menyebarkan keburukan dan aib orang lain? Apapun, ni pandangan peribadi aku. Kepada yang tak setuju, terpulanglah dengan pendirian masing-masing. Malaysia negara demokrasi kan?

Pemimpin hebat di mata aku.

2 comments:

Related Posts with Thumbnails