Tuesday, April 21, 2015
Hello blog!
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..Ya Allah, miss my blog soooooo much!! Dah nak dekat setahun kot tak pernah update. Almost forgot my own blog address. Ok, maybe belum mampu nak bagi sepenuh komitment kat blog ni but at least I know that this blog is still existed. Phewww! That's all for now. Muaccchhh!!
Friday, June 13, 2014
Hati-hati panggilan palsu dari Maybank berkaitan kad debit/ATM
Assalamualaikum blog.
Bagi salam kat blog sebab tau takde orang masuk blog ni untuk selongkar-selongkar cerita basi dalam gobok buruk tu.
Hari ni nak cerita pasal pasal kealpaan, kecuaian, kebodohan dan kesilapan aku yang paling teruk dalam sedekad terakhir ni. Siapa nak kutuk kaw-kaw lepas ni atau nak panggil aku bangang sekalipun, aku tak kisah. Aku sendiri sampai sekarang pun masih tertanya-tanya, kenapa aku cuai sangat sampai terpedaya tadi. Astaghfirullah.. Yang pasti, aku harap cerita ni boleh jadi pengajaran dan ikhtibar untuk orang lain.
Ok, disingkatkan cerita, tadi aku terima panggilan dari pihak Maybank kengkononnya. Aku yang selama ni paling tak melayan la panggilan-panggilan macam ni boleh pulak terperangkap. Dah la masa tu aku mamai-mamai sebab baru bangun dari short nap petang-petang. Tu la, tidur lagi lepas Isyak. Bukan sengaja, tapi tertidur sebab penat sangat. Dari pagi menjelajah pasar Khamis kat Sungai Tiram.
Yang call tu perempuan Melayu. Dia kata dari Maybank, kengkononnya nak tanya sama ada aku pernah ada masalah dengan kad ATM aku.
Aku jawab takde masalah pulak.
Pompuan tu tanya tarikh luput kad ATM aku. Aku sebut tarikh luput kat kad tu. Aku belum tangkap yang pompuan ni ada niat lain masa ni. Dia sebut nama penuh aku. Betul. Dia bebel-bebel kononnya aku terpilih untuk dapat kad diskaun yang bolehkan aku dapat potongan diskaun kat klinik kerajaan atau klinik swasta. Juga kat sesetengah shopping kompleks. Dan jugak kat restoran-restoran mewah. Aku mamai okeh.
Eh, dia passing pulak telefon pada kawan dia. Pompuan India. Pompuan tu sebut 8 no awal yang ada pada kat ATM aku dan suruh aku sambung 8 no terakhir. Aku terus sambung tanpa was-was. Bodoh tak bodoh? Aku macam terpengaruh je dengan apa yang dia cakap. Then dia tanya, kad ATM tu aku ada tandatangan tak kat belah belakang? Aku pusingkan kad. Takde. Dia kata sepatutnya aku kena tandatangan. Then dia tanya, aku ahli yang keberapa ratus dapat kad tu? Aku macam, wadehel? Mana aku tau aku ahli keberapa kan? Ok, ni point penting. Nombor penting yang dia nak dapat adalah tiga digit nombor yang ada kat sebelah ruang untuk tandatangan tu. Dan dengan bangganya aku pun sebut 3 no tu.
Seterusnya dia cakap nak hantar kad diskaun untuk aku melalui poslaju dalam masa 2 ke 3 minggu dari sekarang. Aku tanya, takde bayaran ke untuk dapat kad diskaun tu? Dia kata takde. Free of charge. Fikiran aku dah nak waras balik. FREE? Ada ke benda free yang senang-senang je nak dapat? Dia suruh aku tunggu untuk disambungkan ke bahagian penghantaran kad ke ape ntah. Dia cakap nanti akan ada sorang pegawai dia akan mintak maklumat-maklumat penting untuk urusan penghantaran kad dan aku kena bagi semua maklumat yang dia nak. BLINK! Kompom aku dah kena! Aku tak dengar dah apa dia bebel lepas tu sebab aku yakin aku dah KENA kat situ. Aku baru sedar yang aku dah dedahkan maklumat penting untuk penjenayah ni pecah masuk akaun aku dan kosongkan akaun aku. Cilaka!
Sedar dengan kebodohan dan kesilapan aku, dengan jantung yang macam nak pecah sebab ketakutan dan tangan yang menggigil sebab cemas sangat, aku terus matikan handphone dan terus log in masuk ke akaun Maybank aku. Nasib baik otak aku masih boleh berfungsi lepas kebodohan aku tadi. Aku cepat-cepat transfer duit dari akaun Maybank aku terus ke akaun bank lain sebab aku yakin aku dah terjerat. Taklah banyak mana pun amount duit dalam tu but still duit kan? Dalam proses untuk dapatkan no TAC tu, nombor tadi masuk bertalu-talu nak hubungi aku semula. Gila bangang kalo aku jawab. Punya aku menggigil sampai berkali-kali silap taip. Gila! Sampai sekarang pun Parkinson kat tangan aku ni belum hilang sepenuhnya.
The next thing yang aku buat, hubungi Maybank call centre dan laporkan pada pihak Maybank pasal kejadian tadi. Bercakap pun dah lintang pukang tersasul-sasul dengan pegawai khidmat pelanggan diorang. Pegawai tu pun terkejut jugak bila dapat tau aku dah bagi nombor-nombor penting yang ada pada kad ATM tu. Agaknya dia pikir, ni sorang lagi orang bodoh yang masuk jerat. Dia suruh aku bagi maklumat-maklumat peribadi yang penting untuk bolehkan dia cancel kad ATM tu dan blok akses ke banking online aku. Dia bagitau aku yang aku baru je termasuk dalam jerat penjenayah siber. Fuhhhh! Gempak tak gempak?
Tapi sempat jugaklah dia puji tindakan pantas aku transfer duit dalam akaun tu ke akaun bank lain sebab dalam kebanyakan kes yang diorang terima, duit dalam akaun mangsa boleh hilang dalam masa beberapa minit je lepas terima panggilan dari penjenayah tu. Aku usap muka. Ya Allah, tak sangka aku salah sorang dari mangsa-mangsa penjenayah siber ni. Lepas dia cancel kad ATM aku dan blok akses ke akaun banking online aku, dia nasihat aku supaya lebih hati-hati lepas ni. Jangan sesekali layan panggilan yang perlukan kita untuk dedahkan apa-apa maklumat sekalipun berkaitan dengan akaun atau kad debit/ATM kita. Tu aku tau kot tapi entah kenapa aku boleh terkena pulak tadi. (- -")
Sudahnya, aku kena ke mana-mana cawangan Maybank dan dapatkan kad ATM baru. Ya Allah! Cuainya aku! Tapi takpelah. At least aku dapat pengalaman dan pengajaran berharga yang aku takkan lupa sampai bila-bila! Korang pun boleh jadikan ni ikhtibar dan panduan supaya tak terperangkap dengan helah penjenayah siber yang canggih-manggih ni. Phewwww!
Bagi salam kat blog sebab tau takde orang masuk blog ni untuk selongkar-selongkar cerita basi dalam gobok buruk tu.
Hari ni nak cerita pasal pasal kealpaan, kecuaian, kebodohan dan kesilapan aku yang paling teruk dalam sedekad terakhir ni. Siapa nak kutuk kaw-kaw lepas ni atau nak panggil aku bangang sekalipun, aku tak kisah. Aku sendiri sampai sekarang pun masih tertanya-tanya, kenapa aku cuai sangat sampai terpedaya tadi. Astaghfirullah.. Yang pasti, aku harap cerita ni boleh jadi pengajaran dan ikhtibar untuk orang lain.
Ok, disingkatkan cerita, tadi aku terima panggilan dari pihak Maybank kengkononnya. Aku yang selama ni paling tak melayan la panggilan-panggilan macam ni boleh pulak terperangkap. Dah la masa tu aku mamai-mamai sebab baru bangun dari short nap petang-petang. Tu la, tidur lagi lepas Isyak. Bukan sengaja, tapi tertidur sebab penat sangat. Dari pagi menjelajah pasar Khamis kat Sungai Tiram.
Yang call tu perempuan Melayu. Dia kata dari Maybank, kengkononnya nak tanya sama ada aku pernah ada masalah dengan kad ATM aku.
Aku jawab takde masalah pulak.
Pompuan tu tanya tarikh luput kad ATM aku. Aku sebut tarikh luput kat kad tu. Aku belum tangkap yang pompuan ni ada niat lain masa ni. Dia sebut nama penuh aku. Betul. Dia bebel-bebel kononnya aku terpilih untuk dapat kad diskaun yang bolehkan aku dapat potongan diskaun kat klinik kerajaan atau klinik swasta. Juga kat sesetengah shopping kompleks. Dan jugak kat restoran-restoran mewah. Aku mamai okeh.
Eh, dia passing pulak telefon pada kawan dia. Pompuan India. Pompuan tu sebut 8 no awal yang ada pada kat ATM aku dan suruh aku sambung 8 no terakhir. Aku terus sambung tanpa was-was. Bodoh tak bodoh? Aku macam terpengaruh je dengan apa yang dia cakap. Then dia tanya, kad ATM tu aku ada tandatangan tak kat belah belakang? Aku pusingkan kad. Takde. Dia kata sepatutnya aku kena tandatangan. Then dia tanya, aku ahli yang keberapa ratus dapat kad tu? Aku macam, wadehel? Mana aku tau aku ahli keberapa kan? Ok, ni point penting. Nombor penting yang dia nak dapat adalah tiga digit nombor yang ada kat sebelah ruang untuk tandatangan tu. Dan dengan bangganya aku pun sebut 3 no tu.
Seterusnya dia cakap nak hantar kad diskaun untuk aku melalui poslaju dalam masa 2 ke 3 minggu dari sekarang. Aku tanya, takde bayaran ke untuk dapat kad diskaun tu? Dia kata takde. Free of charge. Fikiran aku dah nak waras balik. FREE? Ada ke benda free yang senang-senang je nak dapat? Dia suruh aku tunggu untuk disambungkan ke bahagian penghantaran kad ke ape ntah. Dia cakap nanti akan ada sorang pegawai dia akan mintak maklumat-maklumat penting untuk urusan penghantaran kad dan aku kena bagi semua maklumat yang dia nak. BLINK! Kompom aku dah kena! Aku tak dengar dah apa dia bebel lepas tu sebab aku yakin aku dah KENA kat situ. Aku baru sedar yang aku dah dedahkan maklumat penting untuk penjenayah ni pecah masuk akaun aku dan kosongkan akaun aku. Cilaka!
Sedar dengan kebodohan dan kesilapan aku, dengan jantung yang macam nak pecah sebab ketakutan dan tangan yang menggigil sebab cemas sangat, aku terus matikan handphone dan terus log in masuk ke akaun Maybank aku. Nasib baik otak aku masih boleh berfungsi lepas kebodohan aku tadi. Aku cepat-cepat transfer duit dari akaun Maybank aku terus ke akaun bank lain sebab aku yakin aku dah terjerat. Taklah banyak mana pun amount duit dalam tu but still duit kan? Dalam proses untuk dapatkan no TAC tu, nombor tadi masuk bertalu-talu nak hubungi aku semula. Gila bangang kalo aku jawab. Punya aku menggigil sampai berkali-kali silap taip. Gila! Sampai sekarang pun Parkinson kat tangan aku ni belum hilang sepenuhnya.
The next thing yang aku buat, hubungi Maybank call centre dan laporkan pada pihak Maybank pasal kejadian tadi. Bercakap pun dah lintang pukang tersasul-sasul dengan pegawai khidmat pelanggan diorang. Pegawai tu pun terkejut jugak bila dapat tau aku dah bagi nombor-nombor penting yang ada pada kad ATM tu. Agaknya dia pikir, ni sorang lagi orang bodoh yang masuk jerat. Dia suruh aku bagi maklumat-maklumat peribadi yang penting untuk bolehkan dia cancel kad ATM tu dan blok akses ke banking online aku. Dia bagitau aku yang aku baru je termasuk dalam jerat penjenayah siber. Fuhhhh! Gempak tak gempak?
Tapi sempat jugaklah dia puji tindakan pantas aku transfer duit dalam akaun tu ke akaun bank lain sebab dalam kebanyakan kes yang diorang terima, duit dalam akaun mangsa boleh hilang dalam masa beberapa minit je lepas terima panggilan dari penjenayah tu. Aku usap muka. Ya Allah, tak sangka aku salah sorang dari mangsa-mangsa penjenayah siber ni. Lepas dia cancel kad ATM aku dan blok akses ke akaun banking online aku, dia nasihat aku supaya lebih hati-hati lepas ni. Jangan sesekali layan panggilan yang perlukan kita untuk dedahkan apa-apa maklumat sekalipun berkaitan dengan akaun atau kad debit/ATM kita. Tu aku tau kot tapi entah kenapa aku boleh terkena pulak tadi. (- -")
Sudahnya, aku kena ke mana-mana cawangan Maybank dan dapatkan kad ATM baru. Ya Allah! Cuainya aku! Tapi takpelah. At least aku dapat pengalaman dan pengajaran berharga yang aku takkan lupa sampai bila-bila! Korang pun boleh jadikan ni ikhtibar dan panduan supaya tak terperangkap dengan helah penjenayah siber yang canggih-manggih ni. Phewwww!
Monday, February 24, 2014
Berjimat cara Misae di Festival Layang-layang Antarabangsa ke 19 Pasir Gudang
Berjimat di atas boleh dibaca sebagai kedekut jugak.
Tahun ni Festival Layang-layang Antarabangsa kat Pasir Gudang ni dah masuk tahun ke 19. Ingat lagi, tahun pertama festival ni dibuat, tak silap tahun 1995, masa tu aku baru form 2. Disebabkan sekolah aku masa tu berdepan je dengan Bukit Layang-layang tu, jadi kitorang lenggang-lenggang kangkung je ramai-ramai dengan kengkawan pergi merayau-rayau kat festival tu. Masa tu belum semeriah sekarang. Sekarang ni, wallawey, memang happening habis sebab festival ni dah tersohor ke seantero dunia. Tahun ke 2 dan tahun-tahun seterusnya penganjuran festival ni, dah jadi kewajipan aku dengan geng-geng untuk pergi menyibuk-nyibuk kat sini sebab Kelab Kelayang sekolah aku pun banyak terlibat dalam pertandingan dalam festival tu. Sampai la dah beranak pinak ni pun macam dah jadi acara tahunan pulak untuk aku dengan family pergi lepak-lepak tengah padang sambil main layang-layang dengan bebudak ni.
Kalau time ada festival macam ni, dah haruslah banyak booth yang jual layang-layang, toys, makanan, minuman, baju-bajuan kan. Tapi harganya korang tau lah kan. Kebanyakannya mencanak-canak naik sebab peniaga nak ambil kesempatan. Especially layang-layang dengan toys untuk bebudak. Jadinya, sebagai seorang yang kedekut, aku ada cara sendiri untuk tak bazirkan banyak duit pada benda-benda yang sepatutnya tak perlu pun nak keluarkan duit banyak-banyak ni. Korang pun boleh tiru kalau nak jadi geng sekapal dengan aku.
Aku buat macam ni. Sebelum pergi festival tu, aku dah bayangkan, bebudak 3 ketul ni mesti sibuk nak beli itu ini kat festival tu nanti. Yang wajib biasanya mesti layang-layang, toys macam pistol-pistol belon la, bola la, lepastu makanan-makanan ringan macam nugget, sosej, kentang goreng, air. So, aku senaraikan barang-brang tu, then pergi mini market dan beli sebungkus nugget, sosej, air kotak besar, potato chips. Lepas tu terjah kedai RM2 untuk cari bola dan bubble-bubble bagai tu. Then ke kedai 2 N Shops untuk cari layang-layang yang harganya cuma RM3 setiap satu. Balik rumah, goreng nugget, sosej sebelum cucukkan pada lidi sate dan kebetulan ada balance kentang goreng dalam fridge. Siapkan sos sekali. Masukkan dalam tupperware. Bawak air kotak besar 2 kotak dan potato chips sebotol. Layang-layang 3 keping. Bayangkan berapa banyak boleh jimat. Boleh makan puas-puas sampai kenyang. Dan yang penting, kebersihan terjamin. Taulah kan, bukannya semua peniaga ni jujur. Banyak jugak yang abaikan faktor kebersihan ni. Lagi-lagi yang jual air-air manis tu. Ada jugak yang pakai air mentah, kan?
Langkah aku tak silap sebab sampai je sana, aku try tanya-tanya harga layang-layang dengan toys. Tau tak, harga layang-layang untuk saiz yang kecik je dah RM13! Toys macam bubble tu je dah cecah RM10-15 sebotol. Aku beli kat kedai RM2.50 je sebotol. Makanan ringan pulak biasalah, secucuk je harga dalam RM1-RM2. Aku bawak tak tau berapa cucuk, tu pun tak goreng habis. Ada lagi separuh simpan dalam freeze. Dah jimat banyak ringgit sangat. Air kotak besar tu pun lebih dari cukup daripada beli air mentah yang kuat gila rasa klorin air paipnya. Bijak jugak otak Misae ni kan?
Friday, February 14, 2014
Bila saatnya otak aku berkapasiti rendah
Cilake betul. Bila time aku tak bukak blog ni mencurah-curah idea datang sampai aku rasa nak sumbat dalam botol biar aku tak lupa. La ni bila aku dah melanguk ngadap tablet sendu ni, semua pun hilang. Aku pakai otak kapasiti berapa megabait pun tak taula.
Wednesday, February 12, 2014
Rayyan kena alergi!
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Gile. Lama sangat tak jenguk blog ni sampai url blog sendirik pun aku lupa.
Aku sebenarnya dah lama nak membebel dalam blog sendu ni. Tapi banyak pulak halangannya.
Last-last, hari ni dengan kuat semangatnya, aku try jugak masukkan 2,3 patah kata.
Nak aktif balik macam dolu-dolu memang tak lah kan.
The latest pasal aku, pasal Rayyan sebenarnya, dah dekat 3 minggu kena alergi.
Penyebab tak berapa nak pasti, startnya kulit Rayyan timbul bintat-bintat merah-merah macam kena gigit nyamuk gitu.
Aku yang tak tau tu sebenarnya tanda-tanda alergi ingatkan tu cuma bekas gigit nyamuk.
Sapu minyak kapak tanda merah tu hilang sampailah satu malam tu banyak gila timbul, penuh satu badan sampai dia tak boleh tidur. Dan-dan aku hangkut pergi hospital malam-malam buta.
Kata doktor, tu alergi. Mungkin sebab makanan, hama, habuk atau apa-apa je.
Dapat ubat minum dengan ubat sapu. Tapi sampai ubat dah habis, tanda-tanda merah tu masih lagi timbul.
Dia bukan sentiasa timbul tau, tapi sekejap ada, sekejap takde. Dah macam biskut pulak.
Akhirnya aku try bagi Transfer Factor dan alhamdulillah, bintat-bintat merah tu dah tak timbul.
Tapi timbul pulak benda lain. Dekat bahagian pelipat-pelipat badan dia macam pelipat lengan, leher, sampai kat lengan dengan peha pulak timbul ruam-ruam merah. Yang ni tak hilang-hilang. Menggerutu dan memang gatal gila sebab tengok cara dia garu tu, mak aih macam nak tanggal kulit. Bawak klinik lagi tapi bukan klinik yang first dulu, dan kata doktor, tu eczema. Dapat ubat sapu dengan ubat tahan gatal.
Tak lama lepas tu, bintat-bintat merah yang mula-mul muncul dulu datang lagi. Tu lepas aku bagi dia makan ikan bilis. Aku try google dan rupanya ikan bilis antara benda yang tak sesuai untuk orang yang alergi ni. Selain tu, benda-benda yang dah disimpan lama dalam peti sejuk - sebab makanan tu dah menghasilkan histamine (kalau tak silap), makanan-makanan dalam tin dan of course makanan laut.
Aku bawak lagi pergi klinik. Kali ni aku bawak pergi hospital yang mula-mula aku bawak tu. Adoi, dapat pulak doktor mulut pancaran laser ultra ungu, berasap telinga aku kena bebel sebab pandai-pandai bawak pi klinik lain. Sebab katanya, kalau bawak pi klinik lain, doktor dah susah nak tau ubat apa sebenarnya yang sesuai dengan Rayyan. Nanti sistem badan dia pun pening sebab macam-macam makan ubat. Ok, fine, aku ngaku salah. Lastly, dia kena rawat balik dengan ubat macam yang first dulu. Dan doktor jelaskan penyakit si Rayyan ni ikut istilah perubatan dipanggil urticaria.
Sekarang alhamdulillah, alergi dan ruam-ruam merah kat badan dia pun dah agak kurang. Cumanya aku kena jaga makan dia. Tak boleh makan sembarang dan setiap kali lepas mandi kena sapu ubat kat badan dia. Tapi aku bayangkan, ada lagi mak-mak lain yang lebih besar dugaannya bila Allah turunkan dugaan penyakit yang lebih kronik dari setakat alergik si Rayyan ni.
Alhamdulillah. Penyakit tu kan penghapus dosa.
Gile. Lama sangat tak jenguk blog ni sampai url blog sendirik pun aku lupa.
Aku sebenarnya dah lama nak membebel dalam blog sendu ni. Tapi banyak pulak halangannya.
Last-last, hari ni dengan kuat semangatnya, aku try jugak masukkan 2,3 patah kata.
Nak aktif balik macam dolu-dolu memang tak lah kan.
The latest pasal aku, pasal Rayyan sebenarnya, dah dekat 3 minggu kena alergi.
Penyebab tak berapa nak pasti, startnya kulit Rayyan timbul bintat-bintat merah-merah macam kena gigit nyamuk gitu.
Aku yang tak tau tu sebenarnya tanda-tanda alergi ingatkan tu cuma bekas gigit nyamuk.
Sapu minyak kapak tanda merah tu hilang sampailah satu malam tu banyak gila timbul, penuh satu badan sampai dia tak boleh tidur. Dan-dan aku hangkut pergi hospital malam-malam buta.
Kata doktor, tu alergi. Mungkin sebab makanan, hama, habuk atau apa-apa je.
Dapat ubat minum dengan ubat sapu. Tapi sampai ubat dah habis, tanda-tanda merah tu masih lagi timbul.
Dia bukan sentiasa timbul tau, tapi sekejap ada, sekejap takde. Dah macam biskut pulak.
Akhirnya aku try bagi Transfer Factor dan alhamdulillah, bintat-bintat merah tu dah tak timbul.
Tapi timbul pulak benda lain. Dekat bahagian pelipat-pelipat badan dia macam pelipat lengan, leher, sampai kat lengan dengan peha pulak timbul ruam-ruam merah. Yang ni tak hilang-hilang. Menggerutu dan memang gatal gila sebab tengok cara dia garu tu, mak aih macam nak tanggal kulit. Bawak klinik lagi tapi bukan klinik yang first dulu, dan kata doktor, tu eczema. Dapat ubat sapu dengan ubat tahan gatal.
Tak lama lepas tu, bintat-bintat merah yang mula-mul muncul dulu datang lagi. Tu lepas aku bagi dia makan ikan bilis. Aku try google dan rupanya ikan bilis antara benda yang tak sesuai untuk orang yang alergi ni. Selain tu, benda-benda yang dah disimpan lama dalam peti sejuk - sebab makanan tu dah menghasilkan histamine (kalau tak silap), makanan-makanan dalam tin dan of course makanan laut.
Aku bawak lagi pergi klinik. Kali ni aku bawak pergi hospital yang mula-mula aku bawak tu. Adoi, dapat pulak doktor mulut pancaran laser ultra ungu, berasap telinga aku kena bebel sebab pandai-pandai bawak pi klinik lain. Sebab katanya, kalau bawak pi klinik lain, doktor dah susah nak tau ubat apa sebenarnya yang sesuai dengan Rayyan. Nanti sistem badan dia pun pening sebab macam-macam makan ubat. Ok, fine, aku ngaku salah. Lastly, dia kena rawat balik dengan ubat macam yang first dulu. Dan doktor jelaskan penyakit si Rayyan ni ikut istilah perubatan dipanggil urticaria.
Sekarang alhamdulillah, alergi dan ruam-ruam merah kat badan dia pun dah agak kurang. Cumanya aku kena jaga makan dia. Tak boleh makan sembarang dan setiap kali lepas mandi kena sapu ubat kat badan dia. Tapi aku bayangkan, ada lagi mak-mak lain yang lebih besar dugaannya bila Allah turunkan dugaan penyakit yang lebih kronik dari setakat alergik si Rayyan ni.
Alhamdulillah. Penyakit tu kan penghapus dosa.
Tuesday, October 8, 2013
Kejutan indah. (Puiiii!)
Bismillahirrahmanirrahim...
Masya allahhhh. Dah berapa dekad aku tak jenguk blog berlumut ni. Ada blog rupanya aku.
Sementara nur keinsafan masih membuak-buak dalam jiwa ni, aku pun tak lepas peluang untuk bagi sentuhan sikit kat blog terbiar ni. Biar semua tau, aku masih HIDUP ye.
Sekian, terima kasih.
Masya allahhhh. Dah berapa dekad aku tak jenguk blog berlumut ni. Ada blog rupanya aku.
Sementara nur keinsafan masih membuak-buak dalam jiwa ni, aku pun tak lepas peluang untuk bagi sentuhan sikit kat blog terbiar ni. Biar semua tau, aku masih HIDUP ye.
Sekian, terima kasih.
Labels:
Cerita rawak
Monday, June 24, 2013
Bukan intan terpilih
Menjadi anak yang tak termasuk dalam list anak pilihan atau anak terpilih bukanlah satu benda luar biasa, aku rasa. Semua anak memang disayang mak bapak, tapi mesti ada yang tersayang. Ni kata mak mertua adik aku, yang aku rasa memang ada betulnya.
Antara ciri-ciri anak pilihan ni, antaranya, apa saja keinginan dia, seboleh-bolehnya mesti nak ditunaikan. Tapi yang paling ketara, kalau dibelikan barang untuk semua anak, yang tersayang ni mesti akan dapat yang paling bagus, atau mahal atau cantik. Anak pilihan ni biasanya ada kelebihan lah banding dengan adik-beradik lain. Contohnya lebih pandai, lebih cantik, lebih baik dan patuh atau ada masa depan yang lebih cerah berbanding yang lain. Anak dalam kumpulan ni biasanya jadi kebanggaan mak bapak bila topik berborak antara mak bapak dengan sedara-mara atau kawan-kawan adalah berkisar pasal cerita tentang anak-anak. Anak aku belajar tinggi 8 tingkat, anak aku gajinya segini, anak aku kerja kat sini, anak aku keretanya besar ni, atau anak aku tiap bulan hulur duit seguni. Heh, beritma pulak. Dah macam gurindam.
Mak bapak biasanya akan letak harapan setinggi gunung untuk anak pilihan ni. Nak anak tu berjaya, dapat kerja bagus, gaji besar, berlaki atau berbini orang-orang hebat dan boleh jaga mak bapak kelak. Tapi tak elok sebenarnya bersikap pilih kasih ni. Anak-anak yang lain pun ada perasaan. Mungkin mak bapak tak nampak, tapi dalam hati diorang, cuba try selam. Mesti ada feeling sentap sikit. Lagipun tak semestinya anak yang kita harap-harapkan boleh jaga kita bila dah tua nanti, betul-betul boleh jaga kita. Mungkin anak-anak yang lain tu jugak yang boleh diharap nanti, kan? Manalah kita tau masa depan tu macam mana. Mungkin hari ni kita pandang rendah pada anak-anak yang tak berapa nak menjadik tu, tapi mana tau esok-esok lusa nanti anak tu jugak yang boleh buat hidung kita kembang penuh kebanggaan..
Untuk anak-anak yang masuk dalam senarai anak pilihan tu, syukurilah dan hargailah kasih sayang melimpah mak bapak untuk kita. Untuk anak-anak yang tercampak dalam kategori kurang perhatian sebab tak ada kelebihan macam golongan satu lagi tu, sabarlah sebab nasib dan masa depan masing-masing belum ternoktah lagi. Mungkin sekarang anda belum ada kelebihan yang orang nampak dan belum ada sesuatu yang boleh dibangga-banggakan bila mak bapak berborak dengan orang lain. Usaha, kerja keras dan tawakkal kepada Allah mungkin boleh merubah masa depan sebab siapalah kita nak meramal masa depan orang lain macam mana kan? Kot-kot dapat jadi jutawan ke, kan?
Intipatinya, jangan pilih kasih. Sayang anak-anak sama rata. Walaupun mungkin sekarang aku sayang si kecik Rayyan lebih sikit, tapi standardlah sebab dia paling kecik dan masih kecik lagi, Insya allah, nanti dia dah besar sok, kalau nakal-nakal jugak macam kakak kembar dia, tetap kena ketil jugak kat betis.
notakaki: dapat ilham nak tulis pasal ni bila tengok rancangan Perihal Generasi kat TV Suria, Singapura yang bincang pasal pilih kasih antara anak-anak.
Antara ciri-ciri anak pilihan ni, antaranya, apa saja keinginan dia, seboleh-bolehnya mesti nak ditunaikan. Tapi yang paling ketara, kalau dibelikan barang untuk semua anak, yang tersayang ni mesti akan dapat yang paling bagus, atau mahal atau cantik. Anak pilihan ni biasanya ada kelebihan lah banding dengan adik-beradik lain. Contohnya lebih pandai, lebih cantik, lebih baik dan patuh atau ada masa depan yang lebih cerah berbanding yang lain. Anak dalam kumpulan ni biasanya jadi kebanggaan mak bapak bila topik berborak antara mak bapak dengan sedara-mara atau kawan-kawan adalah berkisar pasal cerita tentang anak-anak. Anak aku belajar tinggi 8 tingkat, anak aku gajinya segini, anak aku kerja kat sini, anak aku keretanya besar ni, atau anak aku tiap bulan hulur duit seguni. Heh, beritma pulak. Dah macam gurindam.
Mak bapak biasanya akan letak harapan setinggi gunung untuk anak pilihan ni. Nak anak tu berjaya, dapat kerja bagus, gaji besar, berlaki atau berbini orang-orang hebat dan boleh jaga mak bapak kelak. Tapi tak elok sebenarnya bersikap pilih kasih ni. Anak-anak yang lain pun ada perasaan. Mungkin mak bapak tak nampak, tapi dalam hati diorang, cuba try selam. Mesti ada feeling sentap sikit. Lagipun tak semestinya anak yang kita harap-harapkan boleh jaga kita bila dah tua nanti, betul-betul boleh jaga kita. Mungkin anak-anak yang lain tu jugak yang boleh diharap nanti, kan? Manalah kita tau masa depan tu macam mana. Mungkin hari ni kita pandang rendah pada anak-anak yang tak berapa nak menjadik tu, tapi mana tau esok-esok lusa nanti anak tu jugak yang boleh buat hidung kita kembang penuh kebanggaan..
Untuk anak-anak yang masuk dalam senarai anak pilihan tu, syukurilah dan hargailah kasih sayang melimpah mak bapak untuk kita. Untuk anak-anak yang tercampak dalam kategori kurang perhatian sebab tak ada kelebihan macam golongan satu lagi tu, sabarlah sebab nasib dan masa depan masing-masing belum ternoktah lagi. Mungkin sekarang anda belum ada kelebihan yang orang nampak dan belum ada sesuatu yang boleh dibangga-banggakan bila mak bapak berborak dengan orang lain. Usaha, kerja keras dan tawakkal kepada Allah mungkin boleh merubah masa depan sebab siapalah kita nak meramal masa depan orang lain macam mana kan? Kot-kot dapat jadi jutawan ke, kan?
Intipatinya, jangan pilih kasih. Sayang anak-anak sama rata. Walaupun mungkin sekarang aku sayang si kecik Rayyan lebih sikit, tapi standardlah sebab dia paling kecik dan masih kecik lagi, Insya allah, nanti dia dah besar sok, kalau nakal-nakal jugak macam kakak kembar dia, tetap kena ketil jugak kat betis.
notakaki: dapat ilham nak tulis pasal ni bila tengok rancangan Perihal Generasi kat TV Suria, Singapura yang bincang pasal pilih kasih antara anak-anak.
Labels:
Persepsi
Wednesday, June 12, 2013
Tak pernah cukup
Pesallah manusia ni selalu rasa tak pernah cukup ek? Dah dapat yang tu, nak yang ni pulak. Dah dapat tang peha, nak perut pulak. Dah dapat gelang tangan, nak rantai leher pulak. Dah ada kereta comel nak yang lagi beso lagi. Terbuktilah aku ni manusia biasa dan bukan manusia luar planet, sebab selalu jugak feeling tak pernah cukup tu datang. Selalu berangan nak lagi lebih dari apa yang ada sekarang. Tapi bila check dari segi kemampuan tak berapa nak mampu, maka kemamlah keinginan tu diam-diam. Insya allah, ada rezeki boleh dapat jugak nanti.
Sebagai rakyat marhaen yang memang tak sempurna langsung dan tak boleh nak lari dari persamaan perangai dan sifat yang tipikal dan natural dalam kalangan manusia biasa yang lain- amboih, sungguh ilmiah penggunaan ayatnya- aku yakin bebeno korang pun sama dengan aku kan? Hoh, tak payah nak sok-sok suci kata orang Jakarta.
Feeling nak lagi lebih tu takkan boleh hilang selagi kau bergelar manusia. Tapi mungkin boleh dikurangkan. Maka bangkitlah kaumku! Kawallah 9 nafsu yang kau ada!!
Kuikuikui.
Sebagai rakyat marhaen yang memang tak sempurna langsung dan tak boleh nak lari dari persamaan perangai dan sifat yang tipikal dan natural dalam kalangan manusia biasa yang lain- amboih, sungguh ilmiah penggunaan ayatnya- aku yakin bebeno korang pun sama dengan aku kan? Hoh, tak payah nak sok-sok suci kata orang Jakarta.
Feeling nak lagi lebih tu takkan boleh hilang selagi kau bergelar manusia. Tapi mungkin boleh dikurangkan. Maka bangkitlah kaumku! Kawallah 9 nafsu yang kau ada!!
Kuikuikui.
Labels:
Muhasabah diri
Friday, May 10, 2013
Sabar dan pelangi
Lately, banyak benda yang jadi. Tapi macam biasa, aku bukan jenis yang buat blog macam jurnal hidup. Tak macam kebanyakan blogger yang kau rasa boleh kenal dia luar dan dalam dengan baca blog dia je, sebab semua benda dia war-warkan dalam tu.
Aku taknak cerita pasal pilihanraya umum. At least, lagu Jom Kita Mengundi by Tomok, Black dan 2 orang pompuan yang aku tak ingat nama tu dah takde tayang lagi kat TV. Kot tak, kau boleh dengar sape-sape je dalam rumah ni sambil buat kerja pun boleh hummingkan lagu tu. Termasuk aku, ok. Baru dengar 3 kali aku dah boleh hapal lirik. Dan nyanyi penuh semangat sambil basuh pinggan. Oh-oh, dan nyanyi secara berjemaah dengan si kembar. (-_-"
Dan ini, yakni mengupdate blog di tengah malam buta adalah 1 keadaan yang luar biasa.
Hurmm..
Korang pernah tak rasa, bila korang terlalu bersabar dalam apa-apa pun perkara, nanti hujung-hujungnya korang akan harapkan ada pelangi yang muncul? Aku, ya. Bila aku rasa aku cukup sabar bertahan dalam apa situasi sekalipun, walaupun aku mampu untuk buat benda yang jauh lebih baik kalau aku tinggalkan benda yang aku tengah buat tu, secara automatik mesti aku akan sedapkan hati sendiri dengan keyakinan yang pelangi akan muncul kat hujung kesabaran tu. Kadang-kadang tu memang ada pelangi. Dan kadang-kadang pelangi tu tak muncul-muncul. Kadang-kadang jugak, pelangi tu muncul kejap je. Lepas tu hilang pelan-pelan.
Ni apa kes pulak berfalsampah tengah-tengah malam buta ni ye?
Tapi aku yakin, setiap kesabaran tu mesti ada ganjaran yang manis menanti. As long as benda yang kau sabarkan tu eloklah. Kalau dah tak sabau-sabau nak curik durian Tok Mail malam karang dengan geng-geng kau tu lain cerita la. Manis yang kau dapat lain pulak rasanya.
Dah sepelaung aku merepek. Sebelum berpanjangan lagi sedepa, ada baiknya aku undur diri.
![]() |
| dah tak tau nak letak gambar apa, ni kira boleh lah.. |
Labels:
monolog diri,
Persepsi
Wednesday, April 24, 2013
Niyang rapik merepek
Gila lama tak update entri. Walaupun daku sedar takde yang
peduli, tapi aku rasa bersalah pulak bila check akaun Nuffnang dan masih ada
jugak iklan-iklan yang masih sudi bergentayangan kat blog tinggal ni.
Aku dah lama beno tak mengumpat orang dalam ni. Kalau dulu
kemain, ada rasa tak puas hati sikit
mesti nak merempan dalam ni. Maka, orang yang makan cili pun buat-buat
muka kelat je masa tu. Lepas tu tak cukup dalam blog, aku sambung buat status
pedas kat fesbuk. Macam shilake je masa tu. Tapi dah lama aku insaf. Tu cerita
zaman jahiliah, janganlah diungkit lagi, Tipah. Fesbuk pun dah jarang-jarang bukak. Dah taktau
nak buat apa dalam tu. Kalau masuk pun
setakat cecah kaki 4,5 minit lepas tu habiskan masa tengok-tengok novel-novel best
dalam kedai buku online feveret aku dalam tu. Dah beli 2,3 novel yang berkenan
untuk stok sebulan dua, maka aku pun log out dari fesbuk. Tu je la pun fungsi
fesbuk yang masih relevan untuk aku
sekarang.
Aku mula-mula kenal fesbuk taun 2008. Masa tu belum ramai
sangat yang ada akaun fesbuk ni. Memula aku join pun atas ajakan kawan lama.
Masa tu sibuk dengan Friendster. Adik-adik yang besar-besar je terus kenal
fesbuk, mungkin ramai tak tau wujudnya laman social Friendster ni. Friendster
macam best masa tu sebab boleh tukar-tukar skin. So, macam-macam background
gambo boleh tengok kat akaun member-member. Ikut kreativiti memasing la. Selain
tu, ada jugak Myspace. Serius, yang ni not my type. Ni jugaklah satu-satunya
laman social yang aku takde akaun. Pesal entah. Aku rasa macam myspace ni macam
urban sangat. Tak sesuai dengan jiwa aku. Lepastu ada jugak Hi-5, Tagged dan
2,3 lagi laman social yang tak berapa nak in sangat. Bila dah melekat dengan fesbuk sebab dapat
jumpa ramai kawan-kawan lama aku, maka aku pun tutup akaun Friendster dan
semua-semua akaun laman social yang aku ada. La ni, aku dah mula boring pulak
dengan fesbuk. Tapi tak berapa nak gemar pulak dengan Twitter. Ada rasa nak
bagi aku penampo 5,6 das tak?
Entri ni berkisar pasal apa sebenarnya ni? Nampak sangat tahap pembekuan otak aku masih
di tahap yang agak tinggi.
Labels:
Cerita rawak
Monday, March 25, 2013
The exorcism of Emily Rose buat aku tak boleh tidur
Malam minggu yang lepas ni, aku tertengok muvi 'The exorcism of Emily Rose' kat channel Trans TV. Channel ni Indonesia punya, tapi biasalah, dah memang Johor Bahru ni best kan, boleh dapat channels dari negara-negara jiran. Masa tu dah pukul 12 tengah malam rasanya. Dan aku cuma dengan si Rayyan je dalam bilik. Encik Papa keluar dengan kegilaan terbaru dia, mancing ikan. Bukan mancing awek ye. Beranilah, ada yang jadi korban mutilation karang. Sedang mancing ikan balik pukul 2,3 pagi pun aku dah mengamuk macam orang kena sawan.
Muvi ni dah lama rasanya. Tapi aku baru pes time tengok. Muvi 'Exorcist' dulu ada la aku tengok. Tu pun tengok ramai-ramai dengan housemate kat hostel masa belajar dulu. Seram jugak muvi ni. Lagi-lagi bila tunjuk scene yang Emily Rose kena rasuk tu. Keseraman adalah berganda bila kau tengok muvi seram sorang-sorang okeh. Jadinya, untuk mengurangkan kadar keseraman tu, aku slowkan lah volume sampai nombor 3 je, iaitu tahap di mana bunyi-bunyian adelah hampir tak kedengaran dan kalau takde subtittle, kau adalah mempraktikkan kemahiran membaca gerak bibir semata-mata. Volume aku naikkan sikit je kalau scene perbicaraan dalam mahkamah. Acara bertukar ke channel lain secara rawak adelah terjadi bila ada scene-scene yang gila bapak punya seram. Menarik jugak muvi ni. Based on true story katanya. Mat Saleh pun percaya pada benda-benda rasuk-merasuk ni ek? Tapi tak semualah.
Aku takde benda nak tulis sebenarnya. Tu yang merepek pasal muvi ni. Padehal bukan me'review' pun. Kalau belum tengok muvi ni, pergilah gugel sendiri ye. Aku malas nak taip sinopsis. Muvi lama lagi pun. Tahun 2005 kalau tak silap.
Sekian, terima kasih.
Muvi ni dah lama rasanya. Tapi aku baru pes time tengok. Muvi 'Exorcist' dulu ada la aku tengok. Tu pun tengok ramai-ramai dengan housemate kat hostel masa belajar dulu. Seram jugak muvi ni. Lagi-lagi bila tunjuk scene yang Emily Rose kena rasuk tu. Keseraman adalah berganda bila kau tengok muvi seram sorang-sorang okeh. Jadinya, untuk mengurangkan kadar keseraman tu, aku slowkan lah volume sampai nombor 3 je, iaitu tahap di mana bunyi-bunyian adelah hampir tak kedengaran dan kalau takde subtittle, kau adalah mempraktikkan kemahiran membaca gerak bibir semata-mata. Volume aku naikkan sikit je kalau scene perbicaraan dalam mahkamah. Acara bertukar ke channel lain secara rawak adelah terjadi bila ada scene-scene yang gila bapak punya seram. Menarik jugak muvi ni. Based on true story katanya. Mat Saleh pun percaya pada benda-benda rasuk-merasuk ni ek? Tapi tak semualah.
Aku takde benda nak tulis sebenarnya. Tu yang merepek pasal muvi ni. Padehal bukan me'review' pun. Kalau belum tengok muvi ni, pergilah gugel sendiri ye. Aku malas nak taip sinopsis. Muvi lama lagi pun. Tahun 2005 kalau tak silap.
Sekian, terima kasih.
Labels:
Aktiviti,
Cerita rawak
Friday, March 15, 2013
Surat dari langit biru
Misae-Nohara masih hidup dan bernyawa ye.
Sungguh mintak penampar tajuk entri.
Sebulan lebih hidup tanpa akses ke dunia maya, rupanya boleh jugak aku bertahan.
Banyak benda jadi dalam tempoh pertapaan aku dan banyak jugak benda hot yang aku terlepas especially cerita-cerita panas pasal 2,3 orang blogger Malaysia ni.Tak payah sebut pun korang dah tau.
Belum ada apa-apa nak dikabokan dalam blog.
Cuma aku dah berjaya khatamkan 2 buah novel dan habiskan 4 disc DVD drama Korea dalam tempoh tu.
Try korang baca novel 'A Summer Fling' by Milly Johnson. Superb! Ingredients lengkap.
'Celebrity Shopper' by Carmen Reid pun ok jugak tapi tak semagnetic 'A Summer Fling'.
Ni tengah tunggu 2 novel lagi dari kedai buku online feveret aku, 'Johny Be Good' dan 'Wrapped Up In You'.
Sungguh mintak penampar tajuk entri.
Sebulan lebih hidup tanpa akses ke dunia maya, rupanya boleh jugak aku bertahan.
Banyak benda jadi dalam tempoh pertapaan aku dan banyak jugak benda hot yang aku terlepas especially cerita-cerita panas pasal 2,3 orang blogger Malaysia ni.Tak payah sebut pun korang dah tau.
Belum ada apa-apa nak dikabokan dalam blog.
Cuma aku dah berjaya khatamkan 2 buah novel dan habiskan 4 disc DVD drama Korea dalam tempoh tu.
Try korang baca novel 'A Summer Fling' by Milly Johnson. Superb! Ingredients lengkap.
'Celebrity Shopper' by Carmen Reid pun ok jugak tapi tak semagnetic 'A Summer Fling'.
Ni tengah tunggu 2 novel lagi dari kedai buku online feveret aku, 'Johny Be Good' dan 'Wrapped Up In You'.
Till then, bye for now.
Tuesday, February 5, 2013
Mama si kembar punya birthday, oi.
I'm officially 32 today.
Tapi still rasa macam 23.
Dan semoga Allah merahmati, melimpahkan kurniaNya dan memberikan kesihatan yang
baik untuk aku dan keluarga.
Amin.
Labels:
Ulang tahun
Monday, February 4, 2013
Kisah Girls' Generation versi tahun 2000 (dedikasi untuk geng senario instedt)
Hari Sabtu lepas, balik dari kerja 1/2 day, aku singgah mini market beli barang-barang dapur. On the way nak balik rumah lepas belanja tu, aku ternampak dua orang budak perempuan dalam lingkungan umur 19 ke awal 20an gitu la. Diorang nak melintas jalan depan kereta aku. Biasa je pun budak-budaknya. Yang buat mata aku melekat kat diorang dari start diorang menunggu kat tepi jalan sampai la selamat menyeberang sampai ke seberang sana, adalah cara berpakaian dan personaliti diorang. Yang sorang bertudung labuh dengan blouse labuh, seluar longgar dan kasut bertutup. Sorang lagi bergaya ranggi dengan rambut pendek, T-shirt sendat, seluar jeans ketat, pakai spek hitam. Nampak janggal sikit la kalau perati betul-betul. Dan-dan aku terus teringat zaman muda-muda dulu waktu aku dengan Maizatulakmal Mahmood- kawan baik aku masa tu.
Macam tu la lebih kurang style kitorang masa tu. Mai masa mula-mula aku kenal, dengan jubah + baju kurung kat belah dalam, tudung labuh, kasut bertutup. Aku dengan gaya bebas kuak lentang aku. Free hair, rambut kontot, t-shirt dengan jeans je. Memang jauh beza. Tapi macam mana kitorang boleh sehati sejiwa sebakul seraga? Sebabnya gaya berpakaian je beza, tapi jiwa kitorang serasi. Gila-gila, kuat gelak, mulut longkang, takde perasaan. Buat lawak sendiri lepastu gelak sendiri macam nak mati. Kau kalau nak rasa pekak atau torek tu macam mana, mehlah dok borak dengan kitorang. Tu belum masuk geng-geng kitorang yang kategori bercakap dengan member kat sebelah macam bercakap dengan orang kurang pendengaran berjarak 5 batu jauh kat depan nun. Dah tu gelak masing-masing memang jenis tak tersenarai sebagai ahli-ahli syurga la. Biasalah, muda lagi. Fikiran pun tak berapa nak panjang lagi.
Kali terakhir aku jumpa Mai, hari raya tahun lepas. Tu pun lepas 9 tahun tak jumpa. Gila bapak punya lama. Jumpa-jumpa je anak dah berderet. Mai sekarang tengah preggy anak no 5. Fuh, produktif, efektif, kondusif betul ko ye. Aku yang nak anak ramai, kau pulak yang over action ye. Takpelah, walaupun aku dah tak mampu nak hasilkan anak ramai sebab dah 2 kali caesar untuk dapat 3 ketul budak tu, kau je lah teruskan hasrat suci murni aku tu ye. At least, impian aku nak dapat anak kembar dah tertunai.
Menyusul si Mai yang nak dapat baby lagi, Net pun sama tengah preggy anak yang 1st. Alhamdulillah, tumpang happy sebab banyak halangan Net dalam usaha nak dapat anak ni. Net, ko jaga diri dengan baby baik-baik ye. Aku doakan semua selamat dan lancar sampai lepas dapat baby nanti. Geng-geng lain yang dah lama gila tak jumpa tapi nasib baik ada Fesbuk, si Pipy pun ikut jejak aku dapat kembar perempuan. Jeles aku! Then si Nurul yang tengah preggy anak no 3 kalau tak silap. Minah ni aku salute, memang dari zaman dahulu kala lagi dia memang nak jadi bisneswumen. Hamek ko! Memang sukses abis jadi bisneswumen. Kereta pun dah 12 tingkat lagi best dari kereta-kereta kitorang. 12 tingkat lagi best bukan bermakna dia dah pakai bas 12 tingkat ye. Agak-agaklah kan. Nani @ Anje pun baru je dapat baby nombor 2. Nama je duduk 1 negeri tapi sampai sekarang belum ada can nak jumpa lagi. Selain jadi cikgu, Si Anje ni pun aktif bisnes. Harap ko sukses and maju jaya macam Kg Sepakat ye, Anje. Then si Shah @ Baizura, budak tomboy yang memang dah tak pernah jumpa lepas habis belajar dan by the time dapat berita pasal dia dekat Fesbuk, dia dah kawen, tak tomboy lagi serta sudah preggy. Nampak macam All is Well..
Btw, rambut aku dah tak kontot, dah tak free hair lagi dan dah tak pakai t-shirt sendat macam dulu lagi, okeh.
p/s: Girls' Generation adalah group pompuan Kpop fohfuler ye, tuan puan.
![]() |
| dari kiri: aku, net, nurul, uncle mini mart, pipy, shah & anje. |
![]() |
| anje, aku & mai. -rumah anak yatim JB. |
Labels:
Memori
Wednesday, January 30, 2013
Happy belated birthday, kembar!
Hari jadi si kembar sebenarnya 8 Januari, tapi tertunda-tunda sampaiiii la 27 Januari baru sempat buat parti kecil-kecilan. Tak rasa pun, pejam celik pejam celik, dorang dah 8 tahun. Macam baru je semalam aku berpeluh-peluh nak handle 2 baby kecik dalam 1 masa, mana yang nak susu, mana yang e'ek, mana yang nak ganti diapers. Serius, penat gila! Every single thing kau kena buat 2 kali. Tengok kembar memang best, tapi kena kerah tenaga 2 kali ganda banding dengan baby tak kembar. Tu yang masa dapat si Rayyan aku rasa macam kacang je nak handle budak ni.
Birthday party dorang aku buat kecik-kecik dan biasa-biasa je. Decoration memang buat sendiri la macam sebelum-sebelum ni. Bab-bab menyerlahkan kreativiti ni memang aku suka. Aku suka DIY paper flower pom-poms yang aku belajar buat dari Youtube. Mat saleh buat pakai tissue paper, tapi aku buat pakai crepe paper. Jadik jugak. Makanan, separuh aku order dan separuh lagi buat sendiri. Kek rainbow yang gojes aku order dari Marina Mint's. Sape yang duduk area Pasir Gudang, Masai, Seri Alam, boleh order kat dia. Kek dia memang cantik-cantik dan sedap. Oh ye, thanks to Gugel yang tolong aku carik resepi mee soto yang sedap. Dan thanks to mak, adik aku, si gigi besi & encik Papa yang banyak tolong buat persiapan untuk parti makan-makan ni. Puihh. Frasa macamkan menang award Vokal Terbaik. Dah la, tanpa banyak bunyi, layankan je la gambo-gambo ni ye. Mahap ye, aku takde kamera DSLR.
![]() |
| kad jemputan & birthday banner. |
![]() |
| malas nak tebuk-tebuk lubang, aku sepit je pakai klip-klip comel. |
![]() |
| yang ni recycle dari birthday Rayyan yang lepas. nasib baik ada lagi. |
![]() |
| 3 ketul je pun aku buat. |
![]() |
| mee soto home made. sedap jugak aku masak :p |
![]() |
| pencuci molot. |
![]() |
| isi goodies bag. tak sempat nak letak label. |
![]() |
| macam cempedak dalam bungkusan pun ade.. |
![]() |
| moist choc cake buatan sendiri versi last minute. bughok ghupe -_- |
![]() |
| rainbow kek by Marina Mint's. very the gojes, kan? |
![]() |
| beauty & the beast..;p |
![]() |
| kembar yang malu-malu kucen.. |
![]() |
| budak jantan tu bontot dah terangkat nak join tiup lilin. harhar. |
![]() |
| budak ni eksyen macam ini besday dia yang punya. |
![]() |
| sebahagian dari budak-budak & jemputan yang datang. |
![]() |
| santek kan? sayang betol nak makan. sila la order dengan beliau. |
Monday, January 21, 2013
Syukuri sihat sebelum sakit
Ada kenalan mak bapak aku, kaki baru je kena potong baru-baru ni sebab kencing manis. Paras atas lutut. Bayangkan, kaki kita yang selama ni kita punya dan kita pakai untuk banyak tujuan termasuk terajang orang dan kucing, tiba-tiba dah tak ada. Hanya dengan membayangkan memang tak boleh rasa apa yang orang rasa sebab bukan kaki kita yang kena potong. Tapi bila aku cuba bayangkan betul-betul, gerun sungguh. Kehilangan salah satu anggota badan yang penting dari tubuh badan kita sendiri, tu cukup menggerunkan.
Sekarang ni, aku tengah menikmati kenikmatan wujudnya sebijik ulser mulut yang tak berapa besar kat tepi lidah belah kiri. Sakitnya buat aku bercakap macam orang berlidah pendek. Pelat banyak huruf tapi tetap tak mengganggu daya momentum aku untuk membebel. Makan pun dah macam nenek yang semua pagarnya dah runtuh. Memang tak setragis kehilangan kaki sampai paras lutut. Tapi cukup menyeksakan.
Satu malam tu, bila aku duduk-duduk depan tv dengan mulut yang tak boleh tutup rapat sebab perit woh bila tersentuh walau sikitpun kat ulser tu, aku terfikir, ya Allah, betapa pentingnya nilai sebuah kesihatan untuk seorang manusia. Seksanya bila Allah turunkan walau sekecik manapun penyakit untuk kita. Tak kiralah sekronik mana atau sekecik manapun penyakit tu, semuanya tetap menyakitkan dan menyeksakan. Ulser mulut, sakit mata, bisul, luka melecur, panau, kurap, kuku cagu, selsema, demam, batuk sampaikan ke kencing manis, darah tinggi, kanser, sakit buah pinggang, buasir, leukimia dan macam-macam penyakit moden, semuanya menyeksakan dan membawa derita.
Masa tu barulah terfikir, alangkah bahagianya hidup sebagai manusia sihat walafiat. Tapi waktu kita sihat, masa tu kita lupa semuanya. Lupa nak bersyukur, lupa nak menerima apa adanya kurniaan Allah pada kita. Selalu nak lebih, tak cukup dengan apa yang ada. Padahal, kesihatan adalah nikmat terbesar yang Allah dah kurniakan pada kita. Besar sangat sampai tak terbanding dengan apa pun walau harta berjuta 7 keturunan tak habis.
Syukurilah apa yang ada. Biarlah tak banyak harta dan tak berkereta mewah macam jiran sebelah, yang penting Allah dah beri kita kesihatan. Itu dah cukup besar nikmatnya.
Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan kawan-kawan.
Labels:
Muhasabah diri
Wednesday, January 16, 2013
Sekolah menengah aku takde prom night
Bila teringat zaman-zaman sekolah, balik-balik yang melekat dalam otak musti kenangan masa zaman sekolah rendah. Yang part-part sekolah menengah satu-satu je yang boleh buat feeling sentimental tu datang. Agaknya sebab masa sekolah rendah otak belum terbeban ngan subjek-subjek membunuh macam science stream punya kelas. Gila. Ingat sipi-sipi je cover buku teks Add Maths dengan Kimia pun aku dah rasa nak terjun lombong. Baru cover, belum isi dalam. Aku yakin akan alami brain damage stage 6.5 kalau ada sesiapa paksa aku belajar balik subjek-subjek tu. Gila bapak punya susah. Walhal aku yang memang sedia bengap pun. Belajar main-main, apa yang kau harap? Dapat A+? Puii.. dah lulus pun kira satu kebanggaan maha hebat.
Kalau pun ada memori yang best pasal sekolah menengah pun, kenangan dengan kawan-kawan lah. Tak pun makanan yang sedap kat kantin sekolah. Keropok lekor garing dengan karipap pusing, feveret aku dengan best friend aku, Hani. Lepas tu, kenangan masa jadi ahli koperasi sekolah sebab kitorang ada uniform yang sangat cool dan smart. Tu pun neck tie aku jarang pakai sebab tak pandai nak ikat. Balik-balik suruh si Calvin ikat siap-siap sebelum aku terus pakai ikut kepala dan jerut kat leher.
![]() | ||
| kira smart la ni kan? |
Ada satu kejadian yang aku tak boleh lupa, masa aku form 2 kot. Masa tu exam subjek apa entah. Cikgu yang jaga kelas aku pun aku tak ingat nama dia. Tapi aku ingat muka dia. Masa dia membebel kat depan kelas, kira macam briefing la, dia bagitau tak boleh meniru (bila punya zaman dibolehkan meniru dalam exam kan?), tak boleh pandang kiri kanan, tak boleh buat isyarat-isyarat apa pun pada kawan, aku cakap dalam hati, gila punya strict cikgu ni. Lantas aku pun toleh sikit je, sikiiiit je ok, dalam 15 darjah gitu untuk pandang muka kawan baik aku si Hani yang duduk kat belakang aku. Kononnya nak buat muka, ohh, annoyingnye cikgu ni! dengan bijik mata ke atas. Sekali tu, elok je aku toleh ke belakang tu, terus cikgu tu menjerit sekuat hati. "Kamu! Kamu yang meja no 3 tu." Aku lah tu kan. Sebab cikgu tu siap tuding jari dan pandang aku macam nak telan. Dan-dan aku rasa nak terkucil 2,3 baldi. "Kamu biadap ye? Saya baru je cakap jangan pandang kiri-kanan, kamu dah buat!!" Semua mata tertuju kat aku. Aku punya malu rasa macam orang bogel berjalan kat khalayak ramai je. Rasa nak sodok kepala masuk bawah meja. Dia suruh aku bangun dan suruh aku pindah tempat. Duduk paling depan sekali betul-betul sebelah meja dia. Lahabau! Aku punya leher memang kejung keras takde toleh-toleh belakang dah. Tapi nasib baik aku ni jenis hati keras, susah nak nangis. Jadinya, memang aku tak nangis, tapi aku menyumpah-nyumpah cikgu tu dalam hati sepanjang exam tu berjalan. Pehh, kalau ingat-ingat balik, malunya aku masa tu rasa macam nak korek simen dan duduk diam-diam dalam tu. Kalau ada pistol, dah konfem cikgu tu arwah.
Selain dari kenangan kategori annoying macam kat atas ni, ada jugak kategori addicted. Contohnya game titik-titik. Siapa yang cipta game ni pun aku tak tau. Tapi, once kau dah main dan kau menang, memang akan rasa nak main je. Biasanya budak-budak Cina yang rajin main game ni. Pantang ada masa lapang sikit, kitorang mesti cepat-cepat koyakkan kertas matematik yang kotak-kotak tu, then concentrate main. Mula-mula masa amatur, aku memang kalah je manjang. Tapi bila dah berpengalaman dan profesional, dah tau teknik-teknik untuk menang, memang jarang kalah la.
![]() |
| sape tak pernah main? |
Hurm. Nanti kita kongsi kenangan zaman sekolah menengah lagi ye. Taklah seteruk mana pun kan?
Kecuali untuk stok-stok bengap Add Math, Kimia, Fizik macam akulah, kan?
Labels:
Edisi dulu-dulu,
Memori
Friday, January 11, 2013
Rayyan, Yuna dan RM10
Malam tadi bila semua kerja rumah dah siap, aku pun lepak-lepak la atas katil dalam bilik dengan si Rayyan sambil tengok TV Suria (channel Singapore-orang Johor belah selatan je dapat), rancangan Bicara, dengan Yuna sebagai personaliti yang dipilih untuk diwawancara. Nampak boring, tapi menarik jugak sebab ada Yuna. Kalau dia wawancara Lee Hsien Loong, takdenya lah aku tengok. Sila gugel kalau tak tau siapa. Si kembar dah tidur dalam bilik diorang dari tadi. Golongan tu memang stok-stok tidur awal. Memang spoil betul kalau nak keluar berjalan malam-malam. Pukul 8,9 malam mata dah macam kena sapu gam UHU memasing.
Disebabkan Rayyan masih belum kenal siapa gerangan pompuan nama Yuna tu, maka dia pun tak berminat langsung nak ambil port. Yang dia sibuk dok godeh dari tadi adalah wallet aku yang dia ambil dari dalam handbag. Jenuh nak melayan. Tiap keping kad yang ada dalam wallet tu dia tanya, ni kad apa? Kenalah aku jawab dengan penuh komited. Ni kad bank, ni kad Tesco, ni kad UO, ni kad kedai 5 hengget sambil mata melekat kat TV. Tak boleh main taram je jawab, sebab dia tau. Dah tau pesal kau tanya, nak?
Bila dah habis sesi soal jawab kad tu, aku nampak dia keluarkan duit dari dalam wallet tu. RM21. Sengkeknya mak aku. Agaknya dia cakap macam tu sebab lama gila dia tenung duit RM10 2 keping dengan RM1 sekeping tu. Entah apa yang dia kaji pun aku tak tau. Mungkin jugak dia tengah fikir berapa banyak Oreo McFlurry yang dia boleh dapat dengan duit tu. Feveret terbaru dia sekarang tu.
Sebab khusyuk tengok Yuna kat TV, aku pun dah tak perasan apa budak kecik tu buat lepas tu. Ada la dalam 5,6 minit gitu, aku pun toleh belakang aku. Nampak si Rayyan tengah bersandar kat kepala katil dengan tabung Winnie the Pooh dia kat tangan. Duit RM21 tadi tinggal RM11. Maknanya, dia dah lipat-lipat sekeping duit RM10 tadi dan masukkan dalam tabung dia. "Rayyannnnn! Rayyan buat apa ni?" Dia sengih je. "Habislahhhh! Mama dah takde duit lagi.." aku cakap sambil buat-buat muka sedih. Terus dia buat muka bersalah. "Mama takde duit eh? Nanti Rayyan suruh papa 'belikan' duit eh..". "Mama taknak, mama nak duit tadi jugak". Aku buat-buat nangis. Gedik sungguh. "Nanti Rayyan ambik pisau, potong tabung ni. Nanti Rayyan bagi mama duit semua eh?" . Alolo.. comelnya anak aku. Betullah kan. Kalau dah anak sendiri, tentulah kita rasa anak kita paling comel dalam dunia, kan?
Agaknya sebab dia dah terbiasa, kalau dapat duit je mesti nak kena masuk tabung. Lepas ni kena ajar, tak boleh ambik duit orang tanpa izin. Karang duit siapa-siapa je dia ambik, sumbat dalam tabung. Rosak sahsiah anak aku. Tapi, pandai pulak kau pilih yang kaler merah ye?
Lepas tu, Rayyan goncang-goncang tabung dia. Keluar duit 10 sen. "Nah, duit mama. Rayyan letak dalam bag mama eh?". Maka budak kecik tu pun hampir lemas sebab aku gomol-gomol dan sedut-sedut pipi dan perut dia kuat-kuat. Nilah antara 'benda' yang paling aku sayang dalam donia.
![]() |
| Hari pertama keluar dunia, 28 mei 2009. |
| Umur 4 bulan. |
![]() |
| Setahun 3 bulan. |
| 2 tahun 4 bulan. |
| 2 tahun 6 bulan. |
| Sekarang. Dah 3 tahun 8 bulan. |
Thursday, January 10, 2013
Surat untuk ustazah
Wah, kemain tajuk macam cerpen Dewan Bahasa dan Pustaka.
2 hari lepas, aku terjumpa sebatang pensel warna biru muda milik Alysaa. Tau Alysaa punya sebab setiap batang pensel warna tu dengan gigihnya aku tulis nama sebab selalu sangat hilang. Membantu jugak kekdah tu sebab ada jugak dalam 2,3 kali dorang balik rumah dan bagitau aku dorang terjumpa pensel warna milik dorang dalam kawan dorang punya kotak pensel warna. Apa punya berbelit ayat ni. Yang peliknya, pensel warna dorang ni selalunya yang hilang musti kaler kuning. Musykil sungguh aku. Apakah kanak-kanak telah menuntut ilmu hitam yang memerlukan mereka kumpul 40 batang pensel warna kaler kuning?
Berbalik pada cerita mula-mula tadi. Pensel warna biru muda tu kan. Aku tanyalah Alysaa, apasal kaler dia main letak je kat lantai kan? Suruh dia masukkan dalam kotak pensel warna dia. Punya lama dia kelebek-kelebek dalam bag cari kotak pensel warna tu, sampai aku naik fed up tunggu. Last-last aku tanya, mana kotak kalernya? Muka dia dah cuak. Maklumlah, maknya kalau mengamuk memang berubah jadi cantik jelita. Dia kata tak jumpa kotak kalernya. Aku tanya, tadi ada bawak ke sekolah ke? Ada, dia kata. Siap bawak 2 kotak kaler. Satu hat kaler kecik yang kontot tu. Sekotak lagi hat kaler yang panjang punya. Padahal, malam sebelum tu aku dah bagi kaw-kaw punya warning, jangan bawak 2 kotak, nanti hilang. Haa, kan betul. Sekali hilang 2 kotak terus. Terus aku punya hangin kus-kus naik sampai ubun-ubun. Sisik naga aku dah start tumbuh 2,3 panel kat badan haa.
Aku suruh dia cari kat semua tempat. Godeh bag Alyaa sekali. Tapi takde jugak. Kompom hilang. Hilang kat sekolah agama pulak tu. Kaler sekolah agama dengan sekolah kebangsaan memang aku asingkan. Kaler 2 kotak tu aku baru je tolong korekkan, susun elok-elok malam sebelum kejadian tu. Semburan aku lepas tu lebih menikam sukma. Siap ada campuran asid-asid sekali. Kena tempias air liur aku memang berlubang lah kulit ko. Bayangkan, 2 kotak sekali hilang! Kata mak aku, dahlah tu. Janganlah marah sangat. Aku cakap, takkan aku nak ketawa terkekek-kekek bila barang sekolah dia selang 2 hari mesti hilang?
Membawak sampai time dia mengaji pun aku masih membebel dengan sepenuh perasaan. Siap aku tampar peha dia belah kiri. Melalak la, apa lagi. Elleh, tepuk sikit je pun. Tak pernah pulak aku biratkan badan anak aku pakai rotan atau hanger baju. Tapi dia punya melalak macam kena simbah cuka getah. Dah tu, dengan takde perasaan, aku cakap malam ni takde dinner untuk dia. Kengkononnya nak menghukum la. Hakikatnya takdelah aku sampai hati pun tak kasi kau makan, nak. Kasi gertak sikit je. Tapi mak aku punya ambik serius, dan-dan dia pergi ambikkan nasi dengan ayam goreng sepotong, terus suap budak tu makan. Memang baik punya back up ko dapat ye.
Mak aku cakap, dulu masa aku kecik-kecik pun barang selalu hilang jugak. Heh. Ye ke? Mak aku siap pergi bagitau cikgu, alat tulis aku selalu hilang. Jadi cikgu pindahkan tempat duduk aku. Masa tu memang dah tau pun kawan yang dok sebelah aku tu selalu ambik barang aku. Peh, budak tu kalau aku ingat, memang aku doakan sangat biar anak dia tak ikut perangai dia, tapi jadi mangsa barang kena rembat. Biar dia rasa apa yang mak aku rasa dulu. Eh. Sekali aku pulak yang rasa. Cis.
Bila dah reda sikit, mak aku cakap pergilah jumpa ustazah dia. Cakap barang anak selalu hilang. Aku kata nak tulis surat je. Karang kalau aku pergi ngadu, cikgu mesti suspect aku mak yang cerewet. Alangkan barang hilang dah pergi bising-bising kat kelas, apalagi kalau anak kena cubit rotan? Rosak pulak reputasi aku nanti. Maka aku bertekad la nak tulis surat untuk ustazah besoknya.
Disebabkan banyak gila kerja kat opis besoknya, aku pun terlupa nak buat surat untuk ustazah. Si Alysaa pun dah act macam biasa je sebab malam tadi lepas dia kena suap dengan nenek dia, dia punya bawak diri sorang-sorang je layan tv kat ruang tamu, orang lain semua lepak tengok tv dalam bilik. Bila aku datang, dia buat muka Puss in Boots dalam movie Shrek. Aku pun luluh cair lalu melurut-lurut rambut beliau dengan penuh kasih sayang. Cis. Memang aku mak yang strict tapi penyayang. Hewhew. Jadi, dia ingat aku dah maafkan lah semuanya dan dia pun kembali cerita semua benda yang jadi kat sekolah sepanjang hari. Ohh. Innocentnya budak kecik ini.
Besoknya, dalam kesibukan buat kerja-kerja opis, aku teringat pasal surat untuk ustazah tu. Punya baik ayat aku susun. Kalau ustazah baca, kompom dia offer aku jadik guru besar kat sekolah. Aku siap bangkitkan isu-isu sahsiah pelajar la, mewakili mak bapak lain la, pendek kata kalau korang baca pun mesti ingat aku ni editor kamus DBP punya la. Dah siap print, baca lagi 2,3 kali sampai puas hati. Masuk dalam envelope cokelat dan mesti suruh budak kembar tu bagi kat ustazah besok.
Surat tu aku letak dalam totebag yang bawak pergi opis. Belum tunjuk lagi kat budak-budak tu. Malam tu, masa tengah basuh pinggan, aku dengar si Alyaa bising-bising kat ruang tamu. Siap beristighfar bagai. Tergelak aku dengar. Selalu dengar aku buat time membebel la tu. Dia jerit dari ruang tamu. "Mama, dah jumpa kaler Alysaa yang hilang! Rayyan sembunyi dalam bakul mainan!!". Aku- sigh. Budak jantan kecik tu punya onar rupanya. Orang dok bising-bising kaler kakak hilang 2 kotak, dia diam je takde bunyik. Dahla sia-sia kakak kena sembur siap kena tepuk-tepuk peha bagai ha.
Dan, fuhhh! Nasib baik aku lupa nak buat surat tu semalam. Nasib baik belum sampai ke tangan ustazah. Nasib baik. Nasib baik. Kalau tak, MALU BESARRR aku!
Bertuah punya Rayyan!!!!!
| Alysaa (kiri) sebagai orang kena tuduh. |
| Rayyan- si pesalah sebenar. |
Subscribe to:
Posts (Atom)
































