Tuesday, June 29, 2010

Entri bagi pihak si gigi besi

Aku bukan nak mengumpat. Cuma nak berkongsi cerita tentang fenomena biasa yang berlaku dalam masyarakat, kelompok dan komuniti kita. Aku rasa semua orang pun pernah lalui situasi ini. Memang menyakitkan hati, jantung, pankreas, pundi kencing dan usus kecil.

Pernah tak kamu lalui ini? Orang pinjam barang (atau barang-barang) kamu kemudian tak reti nak pulangkan dan bila kita tanya bila nak pulangkan balik, dia buat janji manismu yang palsu, di mana barang tu tak sampai-sampai juga di tangan kita sebab mungkin dah rosak teruk atau hilang terus? WTF? Nak kata tak ada duit untuk beli sendiri barang tu, tak mungkin juga. Nak kata sengkek sangat sampai tak mampu nak ganti balik barang yang rosak tu, lagilah mustahil. Sebabnya, boleh pula dia rebonding rambut sampaikan kaum keluarga dari sekecil-kecil kutu pun dia boleh rebondingkan juga. Bila jumpa bertentang mata, buat-buat pandang lain. Dengan orang lain dia cerita macam kita yang salah. Hah, kepala aku dah mula berasap.

Mungkin ini sejenis penyakit agaknya. Boleh dapat kepuasan dari aktiviti tak bersivik tu. Pinjam barang orang, pakai sampai lunyai atau hilang, kemudian buat-buat bodoh dan sengal. Entah otak cap apa dia pakai. Atau mungkin otak dia dah tak terletak di tempat yang sepatutnya. Mungkin dah turun ke lutut barangkali.

Wah, berkepuk-kepuk dosa aku dapat hari ini. Tapi aku menulis ini berpaksikan kebenaran dengan harapan orang lain akan mendapat pengajaran dan kesedaran. Yalah, mana ada manusia yang sempurna. Tapi sekurang-kurangnya kita boleh ubah apa yang rasanya tak betul, kan? (Uihh, pandai betul aku buat ayat penafian bersalah.)

Kejadian ini sebenarnya bukan berlaku pada diri aku tapi tetap memberi kesan yang besar kepada aku. Sebabnya, telinga aku yang terpaksa ditadah untuk mendengar bebelan, kutukan, cemuhan dan luahan jiwa si gigi besi terhadap peristiwa pahit yang menimpa dirinya itu. Dan biasanya aku yang terlebih berapi-api bila dia dah mula mengadu-domba tentang hal ini. Dasar kepala angin!

Kejap. Aku rasa macam menulis tentang gosip artis dalam ruangan Soseh-soseh pula sebab tak tulis nama si pelaku dan biarkan pembaca tertanya-tanya serta berteka-teki sendiri di dalam hati.

Sambung. Aku fikir hal ini tak akan tamat sampai bila-bila sebab si gigi besi agak penakut orangnya. Jadi tentu dia akan terus diperkotak-katikkan oleh si pelaku. Tetapi, si gigi besi nampaknya mula membuat anjakan paradigma di dalam dirinya. Dia dengan nekad telah berjumpa terus dengan emak si pelaku dan melaporkan tentang peristiwa ini dengan penuh percaya diri. Cayalah gigi besi! Mungkin sebab kau bakal tinggal bersendirian jauh dari keluarga tak lama lagi kan? Latihan pra-sekolahlah tu kononnya.

Aku harap, kalau pun kau tak boleh dapat balik kalkulator, bag galas, botol air dan lain-lain yang dia pinjam dari kau selama ni, minta-minta emak kepada mangkuk ayun tu boleh gantikan balik barang-barang kau. Atau paling tidak pun, sekurang-kurangnya emak dia boleh mengamuk sambil baling dulang besi dan senduk nasi pada mangkuk tu. Kalau diberi peluang, aku pun nak tembak telinga mangkuk tu dengan peluru getah. Taklah sadis sangat, kan?


Tinggal kenangan bagi si gigi besi

Monday, June 28, 2010

IPTA ke IPTS?


Dah pertengahan tahun macam ni, sesi pengambilan dan pendaftaran pelajar baru di IPTA dan IPTS seluruh negara sedang rancak berlangsung. Teringat pula zaman aku mula-mula mendaftar kat Instedt dulu. Tapi, bukan nak cerita tentang itu. Cuma nak bebel tentang persepsi orang terhadap IPTA dan IPTS. IPTA, IPTS, IPTA, IPTS.. yang mana satu pilihan kalbu? Hah, lagi nak tanya. Semua orang tentu pilih IPTA. Masalahnya, cukup ke tempat di IPTA untuk tampung kuantiti pelajar yang betul-betul berkualiti di seluruh negara?

Aku hangeenn betul bila ada yang pandang rendah pada IPTS tau. Bila sebut IPTS mesti kebanyakan orang akan fikir tempat tu untuk yang golongan yang tak berkelayakan masuk IPTA sebab tak cukup kredit atau apa-apalah yang berunsur negatif. Hello!! Cuba nisbahkan berapa orang pelajar yang kita ada berbanding jumlah IPTA yang ada di negara ini? Cuba kira pula, agak-agak cukup tak tempat untuk semua pelajar kita kat situ? Pelajar cemerlang yang dapat result best pun masih ramai yang tak dapat tempat, okeh.

Oh, janganlah berfikiran jumud wahai manusia sekalian. IPTS tetap berkualiti dan tetap boleh melahirkan ramai graduan yang tak kalah kualiti dengan IPTA. Yang tak boleh blah bila ada yang kata, "Elleh, IPTS je. Ada duit confirm boleh dapat." Sangat sarcastic. Sekurang-kurangnya mereka yang masuk IPTS masih berkeinginan untuk belajar daripada buat aktiviti-aktiviti tak berguna, kan?

Tak ada salahnya dengan IPTS. Apa yang dipelajari di IPTS adalah setaraf dengan IPTA. Kalau kamu gagal mendapat pointer atau CGPA yang baik, tetap tak ada toleransi di situ. Kalau kamu tak belajar dengan bersungguh-sungguh dan tak boleh 'bawa' subjek dalam course yang kamu ambil, kamu tetap kena repeat dan tetap kena habiskan bertahun masa di situ. Moto IPTS bukan ini, 'kamu bangang tahap gaban pun tak apa, yang penting ada duit dan kamu boleh dapat gulungan diploma atau ijazah kamu.' Tolonglah.

Bagi aku, tahap kejayaan seseorang di dalam hidupnya bukan diukur pada di mana tempat dia belajar. Bukannya bererti kalau kamu belajar di IPTA-IPTA terkemuka maka kamu sudah dikira berjaya dalam hidup. Perjalanan masih panjang, kawan. Belum tau apa yang bakal kamu lalui atau hala tuju kamu selepas berjaya menghadiri majlis konvokesyen yang sangat indah itu. Tolong beri perhatian di sini.

Di mana pun kita belajar, yang penting kesungguhan kita belajar hingga membawa kejayaan yang manis itulah yang paling penting. Tempat atau lokasi tak ada bezanya. Tak semestinya kamu belajar di IPTA terkemuka atau IPTS ternama, maka kamu jadikan ia sebagai satu kebanggaan melampau serta kesombongan dalam hidup. Iaitu dengan kata lainnya, IPTA terkemuka bukan faktor kamu memandang rendah pada IPTS dan IPTS ternama pula bukan tempat untuk mengukur status hidup yang eksklusif atau elit. IPTA dan IPTS adalah wadah untuk kita belajar menimba ilmu demi masa depan yang cemerlang. Maka, undilah saya!!

Saturday, June 26, 2010

Ayat kebulur

Di saat ini, betul-betul di saat ini, aku sangat-sangat berkeinginan untuk makan buah durian. Cesss.. kecur air liur aku.

Kalau dapat nanti, aku nak pulun habis-habisan.

Kesian betul.

Thursday, June 24, 2010

Memori 4

Lokasi: Instedt, Taman Tampoi Indah, Johor Bahru.
Tarikh: Jun 1999.

Ada beberapa pilihan kelab atau persatuan dalam senarai waktu itu. Semua orang wajib pilih satu. Sebagai freshies, mestilah lurus bendul sikit. Peraturan semua kena ikut. Kalau dah jadi senior, lainlah. Jadi aku pilih kelab taekwondo. Pilihan lain macam tak best dan boring, kot. Taekwondo macam cool sikitlah, sebab boleh dapat uniform warna putih dengan tali pinggang sekali.

Masa sekolah menengah dulu aku pernah masuk kelab taekwondo, tapi tak lama. Baru ikut kelas latihan sekali saja, lepas itu dah tak ikut lagi. Uniform pun belum sempat dapat. Tak berapa ingat apa penyebab aku tak teruskan ikut kelas lagi. Jadi, waktu di IPT ini aku berharap dapat meneruskan kelas hingga sekurang-kurangnya boleh dapat tali pinggang yang mempunyai warna.

Agak semangat juga nak menghadiri kelas pertama pada hari itu. Uniform belum dapat, jadi cuma pakai seluar sukan dan T-shirt biasa. Kami diarah berkumpul di sebuah premis kosong bersebelahan kolej yang memang sengaja disewa oleh pihak kolej untuk apa-apa aktiviti kolej. Agak ramai juga. Waktu itu, belum begitu kenal dengan pelajar lain lagi. Mujurlah si Maizatulakmal bt Mahmood yang ketika itu juga baru kukenali, turut memilih kelab ini. Ada juga kawan aku.

Bila instructor (aku tak ingat nama dia) sudah datang, dia pun memperkenalkan diri dan memberi sedikit taklimat berkaitan kelab ini. Seterusnya, dia pun menyuruh kami membuat senaman meregangkan badan sebelum mula mengajar kami langkah-langkah dan gerakan-gerakan asas dalam taekwondo. Aku langsung tak ingatlah apa nama-nama semua gerakan itu. Tapi yang pasti, tiap kali buat satu gerakan, kena jerit kuat-kuat ikut nama jenis gerakan itulah. Macam best juga. Maklumlah, dulu di sekolah tak belajar habis. Kemudian, selalu tengok di televisyen sahaja. Berkobar-kobar semangat nak dapat tali pinggang hitam. Amboihh!

Okeh, sekarang kami sudah agak terer sikitlah, kononnya. Jadi, instructor akan mengajar teknik yang lebih canggih sikit iaitu flying kick dengan satu kaki. Hoho, aku suka flying kick sebab boleh action macam pelakon-pelakon lagak ngeri di filem-filem hebat. Instructor ambil sekeping papan macam yang selalu mereka pakai tu, untuk dipecahkan oleh pelajar-pelajar dengan teknik flying kick yang telah diajarkan tadi. Semua orang kena buat jadi semua kena beratur dan tunggu giliran untuk beraksi. Yeah, tak sabarnya aku! Kaki pun dah menggeletar, tak sabar nak pecahkan papan. Hnshh..Hnshh...

Oh, giliran aku sudah tiba. Aku mesti buat yang terbaik. Mesti! Mesti! Kedudukan dah diambil dan dengan kiraan 1, 2..., 3... Woosshhhh!! Aku pun beraksi hebat dengan terbang di udara sambil melayangkan satu, eh, eh, dua kali sekaligus (wahhh, hebatnya! siapa dia tu??) dan........

BUPPP!

Aku jatuh tertiarap macam nangka busuk, okeh! Hebat tak hebat? Orang lain flying kick dengan satu kaki, tapi aku dengan dua kaki! Aku rasa macam nak korek tanah dan sembunyi diam-diam dalam tu. DEM, okeh!

Aku tunggu juga semua orang gelakkan aku, tapi semua senyap dan cuma bagi pandangan sayu dan simpati pada aku. Kamonlah, takkan aku nak nangis kan? Walaupun perut aku senak dan pinggang bagai nak patah, kan? Aku cuma sengih dan bangun dan kibas-kibas baju dan sengih lagi. Oh, terharu sebab tak ada yang gelakkan aku, tapi, oppss! Ada seorang minah yang terkekeh-kekeh gelakkan aku di satu sudut. Kamu tahu siapa?

Dia adalah Maizatulakmal bt Mahmood! Cipan kau!

Dan itu adalah kelas pertama dan terakhir aku bagi kelab taekwondo. Pinggang aku lebam membiru dan yang penting, maruah aku tercalar di situ, okeh!

Uishh.. macam nilah aksi aku masa tu. Terer kan?

Kalau digilap, tentu aku jadi macam ni. Fuhh!

Wednesday, June 23, 2010

Aku kecil vs aku dewasa

Waktu kecil-kecil dulu, aku nak sangat jadi orang dewasa sebab macam best. Boleh buat apa saja yang kita nak tanpa ada orang yang marah atau melarang. Jadi budak kecil tak best sebab selalu ada orang dewasa yang marah atau halang bila kita nak buat sesuatu. Contohnya bila kita masuk dalam gerobok baju mereka dalam usaha menyembunyikan diri semasa bermain sembunyi ibu, mesti kena marah macam apa. Selain itu, beberapa hal yang aku rasakan sangat hebat bila menjadi orang dewasa adalah:
  • orang dewasa boleh naik kereta pergi kerja.
  • orang dewasa boleh kerja dan dapat gaji.
  • orang dewasa boleh beli apa yang mereka nak.
  • orang dewasa boleh suruh-suruh atau perintah budak-budak kecil untuk beli barang-barang di kedai runcit seperti rokok (waktu tu larangan menjual rokok bagi kanak-kanak belum berkuatkuasa), mancis, ubat nyamuk, biskut jem nenas setengah kilo dan air cap badak (kalau bukan aku yang demam).
  • orang dewasa boleh menonton tv sampai larut malam.
  • orang dewasa kalau masuk kedai pilih-pilih barang, tokey kedai tu tak marah pun. Tapi kalau aku yang pegang-pegang barang, mesti dia jegil biji mata. Diskriminasi!
  • orang dewasa boleh pergi ke mana saja yang mereka nak.
  • orang dewasa tak perlu ke sekolah.

Yang best waktu kecil dulu, masa hari raya dan hari-hari terakhir sebelum raya. Boleh test baju dan kasut raya hari-hari depan cermin. Waktu hari raya, boleh jalan jauh-jauh keliling kampung dan mak tak jerit-jerit pun suruh balik macam hari-hari biasa dan yang paling best, boleh dapat duit raya untuk disimpan dalam tabung ayam. Cuti sekolah pun best juga. Boleh main hari-hari dan tak perlu fikir tentang sekolah langsung. Yang tak best kalau kena cuci kasut sekolah atau kerja sekolah belum siap padahal besok sekolah dah nak buka. Lagi satu bila cikgu matematik yang garang suruh hafal sifir 2 sampai 9, tapi tak boleh hafal-hafal pun sedangkan besok cikgu dah nak soal sorang-sorang di depan kelas. Rasanya baik aku mati!!

Tapi bila dah dewasa, dah bekerja, dah kahwin, dah ada anak, anak dan anak, dah ada komitmen yang sangat besar, dah kena fikir semua benda dalam dunia, dah kena bayar itu dan ini, dah kena sediakan baju raya, kasut raya, bag tangan raya untuk anak-anak, dah kena sediakan selepuk duit untuk yuran sekolah tadika anak dan kelengkapan untuk sekolah anak, dah kena jalankan tanggungjawab sebagai isteri, ibu dan anak pada masa yang sama, dah kena larang dan marah anak-anak bila mereka buat salah, contohnya masuk dalam gerobok baju aku untuk main sembunyi ibu (owwhh, hukum karma memang wujud!), dah kena berpenat-penatan buat kerja-kerja rumah di hari cuti dan dah kena buat SEMUANYA yang orang dewasa kena buat, aku tiba-tiba terfikir untuk jadi budak kecil semula. Bestnya jadi budak kecil sebab:
  • budak kecil tak perlu naik kereta pagi-pagi untuk pergi kerja.
  • budak kecil tak perlu fikir pasal kerja dan tak perlu bengang bila lambat dapat gaji.
  • budak kecil tak perlu pening-pening kepala nak beli macam-macam barang keperluan.
  • budak kecil kalau disuruh pergi beli barang di kedai boleh dapat upah beli jajan mana yang dia suka.
  • budak kecil boleh tidur awal.
  • budak kecil tak perlu susah-susah nak survey kedai mana yang jual barang dengan harga murah, tak perlu bertegang-tegang urat minta kurang harga dengan tokey kedai.
  • budak kecil boleh ikut ke mana saja orang dewasa pergi tanpa fikir hal-hal lain seperti duit minyak, duit makan, duit belanja, duit bla..bla..bla..
  • budak kecil boleh pergi sekolah!!
Aku rasa macam nak kembali ke zaman aku kecil-kecil dulu dan jumpa dengan 'aku' kecil, seterusnya menasihati dia supaya nikmati zaman itu sepuas-puasnya sebab jadi orang dewasa tak BEST langsung!! Haihh..kalaulah boleh..

zaman kalau gaduh dengan kawan main jeling-jeling mata
dan cakap "aku tak nak tegur kau!." Hahah!

Mengomel yang comel

Ermm.. aku ingat aku teguh sangat pendirian. Rupanya tidak.

Baru tiga hari aku dah dua kali tukar template blog ini. Warna cokelat pekat sebelum ini nampak pudar, suram dan buruk bila dibuka di lappy gigi besi walaupun nampak hebat di lappy aku. Cercaan ini datangnya dari mulut si gigi besi tu lah. Aku selalu sangat terpengaruh dengan cakap-cakap budak itu. Macamlah dia tu best sangat. Pelik aku.

Aku rasa, blog aku membosankan sebab tak banyak gambar. Entri tanpa gambar memang agak muram durja. Aku akan cuba untuk memuatnaik lebih banyak gambar selepas ini.

Bercakap tentang pendirian, rasanya aku perlu buat sesuatu untuk jadi lebih teguh. Sekarang (dengan nada orang yang berpendirian teguh), aku mesti sambung buat kerja pejabat aku yang dari tadi tak sudah-sudah sebab asyik mengadap blog ini saja. Pheww!
Related Posts with Thumbnails