Wednesday, January 2, 2013

Si kembar kembali ke sekolah

Tahun lepas kemain aku excited sebab si kembar baru masuk darjah 1. First day sekolah, siap ambil cuti 1/2 hari, nak hantar diorang.
Tapi ini tahun, semua relax je. Diorang pun dah pro. Tak payah lagi nak berantar2 bagai.
Pulak tu tahun ni, sekolah agama dapat sesi pukul 10.15 pagi sampai 11.45 pagi.
Jadinya, kenalah diorang bersiap-siap sendiri kat rumah sebab aku kat opis masa tu.
Macam tahun lepas, masuk sekolah agama pukul 8.45 pagi, masih sempat lagi aku yang siapkan apa semua, hantar diorang sekolah sebelum pergi kerja.
Dah besar nak, pepandailah kau handle semua ye.

Nak masuk sekolah ni, excited sungguh bebudak kecik tu.
Maklumlah, dapat bag baru, kasut baru, baju baru. Serba-serbi baru. Nak show off le teww.
Tahun lepas punya bag sekolah dah hancur bancai macam apa. Tu pun aku tahankan je, suruh diorang pakai sampai habis sekolah. Bag sekolah takde brand, gambar je cantik. Angry birds. Kualiti macam haremmm.
Bayangkan, baru sekolah 3 hari  dah banyak yang tetas sana-sini.
Aku dah serik beli bag yang harap gambar je lawa. Indah khabar dari rupa. Bagai aur dengan tebing.*tiba-tiba*
Sebab tak sanggup nak tengok diorang usung karung bawang sana-sini (bag sekolahnya penuh ngan jahitan encik Papa yang cantik lagi jahitan guni bawang tu), aku belikan je bag Swan.
Aku masa sekolah pun tak pernahnya dapat merasa pakai bag sekolah Swan.
Kalau tahun depan bagnya masih elok, sila pakai selagi boleh ye, anak-anak.

Kalau ada anak yang dah bersekolah ni, masuk bulan 12 memang start la cerebrum otak para ibu-bapa akan mengalami sengal-sengal ringan.Ni baru si kembar yang sekolah, dah menggigil nak keluarkan duit dari wallet.
Tahun depan lagilah, si Rayyan pun dah start masuk tadika.
Tadika punya yuran pun dah dekat-dekat macam IPT punya yuran pendaftaran.

Untuk ibu-bapa yang berpendapatan sederhana dan taknak buat banyak pembaziran pada benda-benda yang tak berapa nak penting, kita kena kawal emosi berbelanja.
Kena bijak berbelanja. Memang semua nak yang terbaik untuk anak. Tapi kadang-kadang, sikap tu lah yang rosakkan anak-anak kita sendiri.
Bila diaorang dah dibiasakan dengan benda-benda yang mahal-mahal dan branded, nanti sampai ke besar dia bawak idealogi bahawa yang branded dan mahal tu adalah yang terbaik.
Yang brand-brand biasa diaorang dah tak pandang lagi. Siapa yang susah? Kiteee jugak.
Padahal ada je barang tak berjenama yang lebih berkualiti dari yang berjenama. Kecuali bag Angry Birds yang aku beli tahun lepas tu la.

Nama nak berbelanja mewah untuk anak-anak sebab nak menunjuk-nunjuk pada orang yang kita ni berduit dan high class, memang taklah bagi aku.
Baik aku simpan duit tu untuk masa depan diorang.
.
.
.
.
.
.
Fuh. Memang kompom takde orang nak kawan dengan aku. 


3 comments:

  1. ayuh kembali ke sekolah ayuh! haha tetiba
    happy 2013 happy blogging :)

    ReplyDelete
  2. bagai aur dengan tebing kan hahaha. I sependapatan la dgn u, mmg tak der maknanya nak beli branded bagai, penjenamaan jer pun yg buat mahal. yg penting kualiti ok, and harga is wallet-friendly.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails