Wednesday, August 8, 2012

Perihal biskut raya

Bila si Nani dan Kak Siti dah start cerita pasal biskut-biskut raya, aku pun start la kemam-kemam mulut sambil tahan-tahan air liur dari meleleh tak tentu pasal. Puiii, tengahari rembang gini, mulut dengan tekak tengah kering pun kau terliur ngan biskut raya, ye Misae! Dasar selera anak T-Rex.

Aku ni boleh masuk kategori hantu biskut raya. Bukan hantu dalam bentuk biskut raya seperti tart sepit atau dahlia, tapi seorang wanita jelita (kahkah) yang obses dengan biskut raya. Sila selamatkan biskut raya kat rumah masing-masing kalau nampak kelibat aku datang. Biasanya aku suka try semua jenis biskut raya yang terhidang lagi-lagi kalau nampak sedap, dan bila deria rasa aku dah dapat detect biskut mana yang paling sedap, maka bersiap sedialah untuk nampak dasar balang kuih tu. 

Masa kecik-kecik, biskut feveret aku ngan adik-adik aku adalah batang buruk. Walaupun nama dan bentuknya memang buruk, tapi rasanya tak buruk wehh. Kitorang suka main tiup-tiup habuk kuih tu ke muka pihak lawan dan ketawa berdekah-dekah sebelum kena sergah dengan mak sebab menghasilkan timbunan serbuk-serbuk batang buruk atas meja, lantai, mulut, pipi  dan bulu mata masing-masing. Sampai sekarang, kalau jumpa adik-beradik mesti kitorang gelak kalau nampak batang buruk.



Satu lagi biskut lagenda bagi aku adalah biskut dahlia. Kata mak aku, kalau aku datang beraya rumah orang, mesti aku akan cari biskut dahlia sebab aku suka dengan manik-manik yang berwarna-warni atas biskut itu. Atas motif apa, aku pun kurang  pasti. Mungkin nampak cantik agaknya benda tu tak? Kadang-kadang aku ambik satu genggam, lepas tu simpan dalam kocek gaun aku. Biasanya time mak aku basuh baju, biskut tu masih ada dalam kocek dan nama aku akan menjadi sebutan sekali lagi. Ni tips jugak ni, kalau nak selalu ada dalam ingatan mak kita, selalu-selalulah buat hal. Kalau bernasib baik, boleh dapat bonus sekali,  cubitan manja atau hayunan rotan. Kehkeh. Tapi mak aku jarang naik tangan, kecuali kalau daya momentum kesabaran tu dah hilang, sayugia berbiratlah badan kau adik beradik.

Kalau nak cerita pasal biskut raya memang tak boleh habis la. Bagi aku biskut raya ni special sangat sebab masa hari raya je boleh dinikmati dengan feeling yang heaven. Masa lain boleh jugak kalau nak, tapi feeling dia tu melencong ke laut sikitlah. Hari raya ni memang cukup istimewa kan? Bersyukurnya kita sebagai umat Islam yang diberi nikmat berhari raya setelah sebulan berpuasa.

Sekarang ni dah bermacam-macam pesen biskut raya orang jual. Tapi tetap tak boleh lawan biskut-biskut tradisional yang dah wujud sejak lama dulu. Cuma, fungsinya tetap sama, jadi hidangan untuk tetamu di hari raya. Tak sabar aku nak selongkar biskut raya kat rumah orang nanti. Apa salahnya praktikkan perangai comel masa kecik-kecik dulu kan? Hehe..

3 comments:

  1. lawakla ko ni kasma..bab tiup-tiup hanuk tu yang tak menahan tu...pape pun biskut raya mmg bestla

    ReplyDelete
  2. kad raya utkmu

    http://norgadis.blogspot.com/2012/08/selamat-hari-raya-2012.html

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails