Tuesday, April 24, 2012

Kehilangan

Nenek duduk atas katil sebelah aku sambil usap-usap rambut aku perlahan. Kemudian dia raih jari jemari aku dan gentel-gentel hujung-hujung jari. Supaya lebih runcing, katanya. Kemudian nenek akan mula bercerita pasal banyak benda pada aku. Tentang kisah mak aku masa dia kecik-kecik. Tentang betapa dia nak tengok aku bahagia di masa depan aku nanti. Tentang betapa beruntungnya aku menjadi aku. Tentang banyak benda.

Nenek tak tinggal dengan kami. Dia jarang-jarang datang jenguk kami lepas kesihatan dia tak begitu berkompromi dengan dia lagi. Kecuali waktu aku kecik-kecik dulu, bila ada teksi yang berhenti depan rumah, aku tau tu mesti nenek dan atuk datang dari kampung. Tapi bila atuk dah meninggal tahun 1996 dulu, nenek dah jarang datang. Mungkin sebahagian dari diri nenek dah pergi jauh bersama perginya arwah atuk.

Nenek ada di hari bahagia aku. Hari aku disatukan dengan Encik Papa. Aku dah dewasa mungkin, pada masa tu. Tapi nenek masih lagi duduk atas katil sebelah aku. Usap dan belai rambut aku macam waktu aku berumur 6 tahun dulu. Dan masih bercerita tentang banyak benda pada aku. 

Nenek juga ada waktu aku dikurniakan dengan anugerah indah, si kembar Alyaa dan Alysaa. Juga waktu aku terlalu gembira menerima Rayyan Mikhail dalam hidup aku. Nenek akan bangun awal pagi untuk mandikan dan urut mereka. Nenek akan dodoikan mereka dengan lagu-lagu yang sama dia pernah dodoikan untuk aku waktu masih bayi dulu. Nenek akan senyum dan puji betapa sempurnanya mereka sebagai cicit-cicitnya. Sayang, arwah atuk tak bersama kami lagi untuk kongsi semua tu.

Kali terakhir aku jumpa nenek bulan November tahun lepas, nenek memang dah tak berdaya lagi. Terbaring dan tak boleh bangun lagi berjalan-jalan macam biasa. Nenek sakit tapi masih mampu tersenyum bila kami, anak-anak dan cucu cicitnya balik berkumpul sama-sama dengan nenek untuk sambut Aidil Adha. Aku tau, aku akan kehilangan nenek sama macam aku kehilangan atuk dulu. Tapi aku belum boleh bayangkan itu waktu tu.

Tanggal 23 April 2012, jam 5.30 petang kami dapat khabar dari kampung, nenek dah tak ada lagi. Nenek dah dijemput Ilahi kembali kepada penciptaNya. Nenek pergi dalam usia 80an. Remuk redam dan galaunya jiwa. Betapa aku akan merindukan senyum nenek, suara nenek, sentuhan nenek, usapan nenek dan cerita-cerita nenek. Betapa aku akan rindukan jari-jemari nenek yang dah berkedut seribu, menggentel-gentel hujung jari aku supaya lebih runcing.

Nenek, doaku sentiasa bersamamu. Ya Allah, kau cucurilah rahmatMu ke atas roh nenek dan tempatkanlah arwah nenek di kalangan orang-orang beriman. Ampuni segala dosa nenek dan terimalah segala amal ibadatnya selama ini.  Amin. 

Terima kasih nenek sebab pernah ada dalam hidup aku.

Al fatihah.

3 comments:

  1. innalillah..al-fatihah..semoga beliau dicucuri rahmat..takziah jugak buat kak misae nohara n keluarga

    ReplyDelete
  2. al fatihah..hanya memori tinggal dalam kenangan..

    ReplyDelete
  3. Innalillah.. takziah buat keluarga sis.. Moga arwah atuk dan nenek tercinta ditempatkan bersama golongan beriman dan dicucuri rahmat. Sedih aida baca cerita sis nie.. bangga dengan arwah nenek tapi apakan daya sudah hakikat kehidupan yang hidup akan pergi.. tabah ea sis..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails