Thursday, January 5, 2012

Hari pertama mereka di sekolah

Sayanglah, tak ada jurukamera dari tv3 atau harian metro yang datang sekolah tangkap gambar kembar aku masuk berita dan sokkaba. Kalau tak, boleh tumpang glemer!

4 Januari 2012, bermulalah sesi persekolahan tahun ni. Maka ramailah mak bapak yang ambil cuti untuk hantar anak masuk sekolah. Alyaa dan Alysaa bersekolah agama di sesi pagi dan sekolah kebangsaan di sesi petang. Ini adalah rutin bagi pelajar beragama Islam di negeri Johor. Aku ingat si kembar akan meraung-raung macam hari pertama masuk tadika dulu, rupanya tidak. Steady je. Hantar masuk kelas dan tunggu tak sampai 15 minit, aku dan encik Papa pun balik tanpa ragu. Teringat masa hari pertama aku masuk sekolah dulu, tak boleh renggang dari tepi tingkap. Mata asyik fokus pada mak kat luar kelas. Dia bergerak sikit, aku terus lari keluar kelas, tak peduli kiri kanan. Shhh! Jangan cerita pada si kembar. Jatuh gengsi aku!

Walaupun Alyaa dan Alysaa terpisah kelas, Alyaa di kelas 1 Arif dan Alysaa di kelas 1 Bijak, tapi nasib baik diorang dapat adapt dengan suasana baru terutamanya Alysaa yang kebanyakan murid dalam kelas tu dia tak kenal langsung sebab berlainan tadika. Kesian jugak sebab diorang jarang berpisah, tapi tak boleh buat apa sebab kedudukan kelas berdasarkan result test penentuan kelas hari tu. It's a new thing, tapi pasti ada hikmah.

Ready untuk sekolah agama sesi pagi.

Beratur sambil dengar taklimat dari ustazah.

Dalam kelas 1 Arif. Budak lelaki tu kemain mengayat si Alysaa :p

Sekolah kebangsaan, Alysaa monyok dalam kelas 1 Bijak.

Alyaa pulak ceria di kelas 1 Arif.

1 comment:

Related Posts with Thumbnails