Thursday, December 2, 2010

Kasyah kau dan aku

Kasyah adalah watak budak nakal dalam novel remaja popular yang menjadi rebutan budak-budak perempuan di perpustakaan sekolah aku, karya Ahadiat Akashah. Rasanya novel-novel tu tak pernah jejak di rak buku kot, sebab bila seorang peminjam akan memulangkan novel tu di kaunter pemulangan buku, peminjam lain dah siap-siap berdiri di sebelah untuk memulakan acara merebut novel. Kulit novel pun dah lunyai habis. Diterbitkan pada 1985 dan menjadi sangat fenomenal pada zamannya.

Aku mula baca novel tu sejak di bangku sekolah rendah lagi, tahun 90an. Waktu tu novel-novel tu belum digabungkan menjadi satu lagi. Masih lagi perlu dibaca secara berasingan yang terdiri dari Budak Setan, Budak Setan 2, Budak Setan 3 dan Katerina. Bila dah digabungkan, maka jadilah ia sebuah novel yang sangat tebal.

11 tahun yang lalu pula aku masih lagi bergelar seorang penuntut di sebuah IPT. Setiap detik pada waktu itu terlalu indah untuk dilupakan. Masa muda yang tak pernah mendung ibaratnya. Pada waktu itu juga, aku mempunyai seorang belahan jiwa versi perempuan iaitu Maizatulakmal Mahmood. Boleh kenal dengan beliau di sini. Kisah dia juga banyak aku kongsikan dalam entri-entri aku yang bergenre "Memori". Ep, kami bukan lesbian okeh. Betulkan fahaman anda terlebih dahulu.

Apa kaitan semua yang aku ceritakan di sini?

Pada 11 tahun lalu itu juga aku telah sekali lagi berjaya mengkhatamkan novel tersebut dan diikuti pula oleh Maizatulakmal Mahmood. Membaca novel sedemikian rupa untuk remaja perempuan normal seperti kami akan membuatkan jiwa berkocak-kocak halus. Hanyut dibawa perasaan dan terasa seolah-olah turut masuk ke dalam cerita. Betapa kami sangat terpegun dengan watak Kasyah dengan cinta sucinya hingga bercita-cita untuk menjumpai lelaki sedemikian rupa di alam realiti. Heh, klise!

Ditakdirkan Maizatulakmal Mahmood ditemukan dengan Kasyahnya pada usia 22 tahun dan aku bertemu dengan Kasyah aku pada usia 23 tahun. (Eh, baru perasan. Mudanya aku kahwin!) Akhirnya, ya akhirnya, kami dah berjaya jumpa dengan Kasyah kami masing-masing.

Rasanya walau sekuat dan sebesar mana pun usaha kamu untuk mencari Kasyah yang terhebat, ia tak mungkin akan menjadi kenyataan sebab mana-mana Kasyah pun di dunia ini tetaplah bukan manusia yang sempurna. Cukuplah jika perasaan cinta, sayang dan saling menghargai sentiasa berputar dalam lingkaran hidup kamu dan Kasyah kamu sendiri. Terima sajalah kekurangan dan hargailah seutuhnya kelebihan yang ada pada diri kamu dan Kasyah kamu.

Untuk Maizatulakmal Mahmood, kau manusia berjiwa kuat yang pernah aku jumpa. Kasyah kita mungkin tak sama. Tapi aku harap cinta antara kau dan Kasyah kau tak berkurang walau sedikit pun. Dan aku harap sangat supaya Kasyah kau dapat menghargai besar dan kukuhnya cinta kau pada dia yang dah kau pupuk sejak sebelum berjumpa dengan dia lagi, 11 tahun yang lalu. Dan ini untuk aku juga.

Aku sayang kau, Maizatulakmal Mahmood!

5 comments:

  1. ia macam must read novel time tu kan...

    ReplyDelete
  2. ia macam a must read novel time tu kan..

    ReplyDelete
  3. Saya nye kasyah ade 3org kak..
    Tolong pilihkan..hikhik.. :P

    ReplyDelete
  4. sy juga pencinte tulisan Ahadiat Akashah...tp rmai rakan sy yg kurg gemar myb kdg2 ctew2 n tulisan die ade yg sensOt ckit...tp apapown...sy mmg fans dgn tulisan die,...idea die x pnh kering dan tandus nk hasilkn novel2 terbaik..hingga dpt awrd... :)

    ReplyDelete
  5. ana juge ade 3 orh kasyah g menantikan jwpwn..
    x sggup kehilangan mereka...ngee~~~

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails